Här utnyttjas Loreen av bantningsföretaget

1 av 7
Loreen utnyttjas av ett bantningsföretag på Facebook.
NÖJE

Här utnyttjas Loreen av ett bantningsföretag.

Stjärnans namn används för att marknadsföra ännu en "mirakeldiet".

– Det här är absolut inte godkänt av Loreen, säger Magnus Ribbeklint på Warner Music.

De så kallade kändisdieterna är många och utlovar samma sak.

Du går garanterat ner i vikt, och snabbt går det.

Nu frontar till synes ännu en känd person en så kallad "mirakeldiet", som garanterar platt mage med hjälp av bland annat gröna kaffebönor.

Annonsen, som ligger på Facebook, påstår att Eurovision-vinnaren Loreen Talhaoui, 28, förlorade tre kilo per vecka.

Men annonsen är fejk.

Reagerar starkt

Under Melodifestivalen i våras väckte Loreens goda fysik stor uppmärksamhet. I tidningsspalterna bedyrade sångerskan diverse träningsmetoder som ashtangayoga, styrketräning och dans.

I maj tog Loreen Europa med storm och vann överlägset Eurovision-finalen i Baku.

Men kändisskapet har som bekant baksidor.

Loreens team reagerar starkt på hur stjärnans namn utnyttjas i reklamsammanhang.

Eftersom Loreen befinner sig i Nice kommenterar hennes skivbolag händelsen:

– Det här är absolut inte godkänt av Loreen. Vi har kontaktat Facebook och våra jurister är inkopplade, säger Magnus Ribbeklint, marknadschef på Warner Music.

Facebook ser allvarligt på händelsen:

– Alla annonser på Facebook ska ju vara korrekta och vi har system som ska se till att annonseringen går rätt till. Men i ett sånt här fall är det svårt för oss att veta om de samarbetar med Loreen eller inte. Hon bör givetvis anmäla detta så att vi kan vidta åtgärder. Den första åtgärden är ju att stänga ner annonsen, säger Jan Fredriksson, presstalesman på Facebook Norden.