”We love the 90s” betalar tillbaka efter inställda gig

Arrangören tar privat lån på halv miljon: ”Vi får så mycket hot, jag vågar inte gå ut i Sverige”

NÖJE

”We love the 90s”-turnén tvingades att ställa in tre spelningar. Sedan gick arrangören under jorden – med uteblivna återbetalningar på 480 000 kronor.

Men nu är en lösning klar.

– Vi lånar pengarna som privatpersoner, säger arrangören.

Publiken svek E-type med flera.
Publiken svek E-type med flera.

Biljettförsäljningen till ”We love the 90s” blev ett fiasko – och tre spelningar tvingades ställa in.

Sedan blev det tyst. Arrangören gick under jorden – och lämnade biljettköparna i Sundsvall och Umeå ovetande.

Samtidigt pågick planeringen inför gårdagens avslutande turnéstopp i Globen, något som fått biljettköparna att ilskna till.

De har tappat allt förtroende.

– De tar säkert pengarna från Globen och drar, säger Lotta Folkesson, biljettköpare, Umeå.

”Vi tar lån”

Men nu tycks en lösning vara nära. Arrangören har lånat pengar för att betala tillbaka en halv miljon – ur egen ficka.

– Vi tar ett lån som privatpersoner. Vi har inte glömt biljettköparna, utan är oerhört ledsna över den ovisshet vi orsakat, säger producent Thomas Borgvang.

De senaste veckorna har kunder som blivit snuvade på nostalgitrippen satt hård press på arrangören. Thomas Borgvang har tagit emot fem hundra mejl – många av dem hotfulla.

– Jag vågar inte gå ut i Sverige. Vi vet ju inte om det dyker upp någon förbannad som vill plocka oss, vi får så mycket hot, säger han.

Samtidigt förstår han kunderna. Han hade reagerat likadant själv.

– Jag förstår ju att folk blir förbannade. Men det har varit jävligt tungt. Min kollega som äger firman, har varit jävligt nere psykiskt, säger han.

Men arrangören vinner inga sympatier hos biljettköparna.

– Jag tänker inte tycka synd om dem. De har inte skött det seriöst, säger Lotta Folkesson.

FAKTA

Detta har hänt

”We love the 90s” tvingades ställa in tre spelningar på grund av utebliven biljettförsäljning.

De konserter som blivit av har dessutom sålt så lite biljetter att arrangören gått minus.

Pengarna som bolaget fått in har bränts på marknadsföring.

Bolaget skickade ut ett mejl till samtliga biljettköpare där de lovade at betala tillbaka pengarna.

Sedan gick arrangören under jorden och lämnade Ticnet och kunderna ovetande.

Biljettköpare som mejlat eller skrivit på arrangörens Facebooksida har mötts av tystnad.

Arrangören har också plockat bort kritiska inlägg från sin Facebooksida.