TV 4 sänker ljudet under reklamen

Efter Facebook-upproret lovar kanalen att det ska vara löst om två veckor

Nu sänker de ljudet under reklampauserna.
Foto: SINAR 2, TV4
Nu sänker de ljudet under reklampauserna.
NÖJE

Tittarna har fått nog av TV4:s ljudnivå vid reklamavbrotten.

Efter ett smärre uppror på Facebook vidtar kanalen nu åtgärder.

– Vi vill ha nöjda tittare, säger Camilla Filipsson, publikombud.

Publikombudet Camilla Filipsson.
Foto: Andreas Lundberg/TV4
Publikombudet Camilla Filipsson.

I söndags fick ännu en TV4-tittare nog av den höga volymen när kanalen gick till reklam.

På TV4:s Facebooksida gav personen utlopp för sin frustration:

"SÄNK VOLYMEN PÅ REKLAMEN FÖR HELVETE! SKITER I OM NI SÄGER ATT NI INGET KAN GÖRA! KLART SOM FAN NI KAN! 
GÖR DET NU BARA!", skrev tittaren.

Vidtar åtgärder

Andra tittare samlades kring inlägget likt en lägereld. Snart hade över 60 000 användare engagerat sig i tråden som uppstod.

– Det inlägget är inte det enda. Det finns fler trådar som har eskalerat, vi uppskattar att uppemot 100 000 personer har engagerat sig i det här, säger Camilla Filipsson, publikombud på TV4-gruppen.

Hon menar att den höga ljudnivån uppstod vid ett teknikskifte i maj, tidigare i år. Nu vidtar kanalen åtgärder och hoppas att problemet ska vara löst inom två veckor.

– Nu får teknikavdelningen tillsammans med vår sändningschef rätta till det här. Vi är medvetna om problemet. De har fått två veckor på sig, säger Camilla Filipsson.

Hon fortsätter:

– Jag tycker det är fantastiskt att reaktionerna kommer från våra tittare, det tyder på ett stort engagemang. Dåligt är att ljudskillnaden finns och att den retar. Både bra och dåligt.