Ryan har allt - utom filmer som folk vill se

Blake och Ryan.
Foto: AP SCANPIX SWEDEN
Blake och Ryan.
NÖJE

Han är snygg, skicklig, rolig och smart.

Ändå funkar han inte på bio.

Här i USA riskerar Ryan Reynolds i helgen att floppa med två filmer.

”Turbo” lär han knappast kunna lastas för. Reynolds lånar bara ut sin röst till huvudfiguren i den rätt charmiga, tecknade historien om en snigel som drömmer om att bli snabb.

Men han lär heller ­inte sälja några extra biljetter.

Än värre tippar analytikerna att det kommer att gå för ”RIPD”, en ”Men in black”-ripoff om två döda poliser som får en chans att återupprätta hedern när de jobbar för Rest in peace departement.

Det borde vara ­tvärtom.

På pappret har 36-åringen från ­Vancouver allt - plus en vacker fru i Blake ­Lively.

Att de just nu är nykära och inte skapar några större rubriker innebär inte att han är bortglömd.

Det är inte länge ­sedan han gifte sig och skilde sig från Scarlett Johansson. Att han fick de flesta sympatierna vid brytningen (sedan det ryktats att hon hade varit otrogen) har ­ändå inte förstärkt hans dragningskraft på bio.

Jag träffade honom i New York i förra veckan.

Han är en skön snubbe, snabbtänkt och kvick.

Han är också politiskt medveten, kan tala för sig och jobbar med välgörenhet.

Det finns med andra ord inget att klaga på.

Ändå är han för biljettförsäljningen vad kryptonit är för Stålmannen.

Stämmer helgens prognoser blir det blodigt.

Reynolds har floppat förut.

2011 bet han duktigt i gräset med actionkomedin ”Green ­lantern”. Samma år noterade han ett annat bakslag med ”The change-up”, komedin som försökte ­vara galnare än både ”Wedding crashers” och ”Baksmällan”.

Men biopubliken lockades inte alls av de pubertala sexskämten och toaletthumorn.

Nu ska rätt vara rätt.

Reynolds har också haft filmframgångar, bland andra Daniel ­Espinosas ”Safe house” i fjol.

Men där faller den största äran på Espinosa, som lyckades få Denzel Washington att tända till med ett rollporträtt som hämtat ur kassasuccén ”Man on fire”.

Vad är då Reynolds problem?

En kvinnlig kollega från Australien som aldrig saknar uppfattningar är rättfram.

- Han är inte ­tillräckligt sexig, säger hon.

- Det är ingen man drömmer om att ligga med.

Kanske har hon rätt.

Eller också handlar det bara om att ­Reynolds är dålig på att välja manus som blir bra filmer.

Hot och not

Jag har visserligen redan skrivit det på Hollywoodbloggen men det förtjänar att sägas igen. Gå och se ”The conjuring” när den kommer till Sverige. Det är ett mästerverk i skräckfilmsgenren. Aldrig har ljudet av ett par klappande händer framkallat så många kalla kårar.

Liev Schreiber är en butter kille utanför vita duken. Just den egenskapen gör honom som klippt och skuren för rollen som stjärnornas fåordige ”fixare” i ”Ray Donovan”, den kanske bästa tv-serien sedan ”Sopranos”.

Woody Allens ”Blue Jasmine” känns ganska platt. Men Cate Blanchett är ­lysande i rollen som överklasskvinnan som ­förlorat allt.