Ett ’u’ skickar Sanna till final

1 av 3
Sanna Nielsen.
NÖJE

LINKÖPING. ”U-u-u...”

En upprepning av bokstaven ”u” i fallande tonskala.

Där går Sanna Nielsen till final.

Markus Larsson på plats i Linköping inför andra deltävlingen i årets upplaga av Melodifestivalen.
Markus Larsson på plats i Linköping inför andra deltävlingen i årets upplaga av Melodifestivalen.

Till final?

Avgörs inte det först på lördag?

Noggranna läsare sätter säkert pannan i djupa veck nu, kontrollerar sin smarta kalender på sin smarta telefon och konstaterar det är lite tidigt att säga bu eller bä eller bärs ännu.

Men Sanna Nielsen är den stora favoriten på lördag. Ända sedan det blev klart att hon ställer upp med en ballad av låtskrivaren Fredrik Kempe ”Moving on”, ”Manboy”, ”Popular” har diskussionen inte varit om hon klarar kvalet utan hur högt hon slutar i finalen.

Vissa får finna sig i att vara skyhöga favoriter, andra får heta Pink Pistols.

Gissningsvis kommer effekten när Sanna Nielsen uppträder i direktsändning att påminna om när Ellen Benediktson sjöng ”Songbird” i Malmö.

I tre minuter stannar programmet upp och tv-publiken lyssnar koncentrerat.

”Undo” är ingen ”Empty room”. Nya balladen innehåller inte lika mycket schlagerfett som Nielsens förra snyftare. Soundet ligger närmare topplistan på Spotify än en karaokekväll i Bromölla.

”Undo” kunde ha blivit en klassisk powerballad. Klassisk i den meningen att musiken är makaroner och korv och saknar överraskningar. Men den har en gimmick som sticker ut.

Sanna Nielsen ”stammar” tids­typisk på bokstaven ”u” i refrängen. En liten detalj som ger låten en starkare karaktär. Och det är alltid detaljerna som skiljer amatörer från proffs.

Det är klasskillnad mellan ”Undo” och de andra bidragen. Om ”Undo” flyger business class får de andra hyra en cykel med beklämmande lite luft kvar i däcken.

Finns det över huvud taget någon risk att Sanna Nielsen missar finalen? Tjäna.

Det skulle vara som om påven blev protestant och ställde upp i Vasaloppet. Det skulle vara som om The Refreshments uppträdde i damunderkläder på ”Go’ kväll”. Det skulle vara som om übermannen Zlatan slutade prata om sig själv i tredjeperson och började stava sitt namn med ”F” i stället för ”Z”.

Ja, det skulle helt enkelt vara lika osannolikt och horribelt som om Nordman slog ut, säg, Carola i Melodifestivalen. I Kiruna.

FAKTA

Larssons läckraste

The Refreshments. Pubrock för vuxna är kanske den fulaste ankungen av alla i den här tävlingen.

Larssons loska

”Mr Ladies Night”, ni vet vem, har deltävlingens mest slagkraftiga refräng. Kan inte en krönikör få räkna bort vissa namn och tippa ifred någon gång?