’Maestro’ Roy tokhyllas i Venedig

Svenske regissören om sitt hektiska dygn i Venedig: ”Fantastiskt - men hårt”

1 av 9
NÖJE

Vilket premiärdygn det blev för Roy ­Andersson, 71, på film­festivalen i Venedig.

Bra reaktioner på ­visningen av hans film. Fortsatt succé på presskonferensen. ­Sedan började de amerikanska och brittiska ­tidningarnas hyllande recensioner att droppa in.

– Ett hårt men fantastiskt dygn, sa regissören till Nöjesbladet sent i natt.

”En duva satt på en gren och funderade på tillvaron” är den första svenska filmen som tävlar om Guldlejonet på 25 år.

– Nja, jag kommer nog inte ­direkt på någon svensk film under de här åren som har förtjänat att vara med, sa han på förmiddagen när vi träffades.

Härligt kaxig har han alltid varit. Nu tänker han vinna Guldlejonet. Och fan tro’t om han nu inte seglar upp som en av favoriterna.

Frågades om apa

Bra reaktioner på pressvisningarna. Ännu bättre på kvällens galavisning i Sala Grande. Där man för övrigt spelade den version av ”Halta Lottas krog” som förekommer i en filmscen om och om igen när ­alla gick på röda mattan.

På presskonferensen passade nästan alla de utländska journalisterna som ställde frågor samtidigt på att hylla honom för filmen, en kallade honom för Maestro (mästaren). Frågorna handlade om allt från om apan som får elchocker i ­filmen är riktig, till om - och det var väl den enda kritiska frågan - regissören inte hatar människor (med tanke på att det inte finns så många glada människor i filmen).

Roy Andersson gav svar på tal.

– Nej, apan är inte riktig, jag skulle aldrig plåga djur på det sättet. Fast tyvärr förekommer ju sådana här ­experiment i verkligheten.

– Och jag hatar inte människor. Däremot hatar jag dumhet (hos människor).

”Har gått i ett”

Och sedan började de ­utländska jättarnas ­recensioner dyka upp på nätet under eftermiddagen. ­Variety, ­Hollywood Reporter, The Guardian, Indiewire. Alla var översvallande positiva.

– Jag kom inte i säng förrän ­fyra första kvällen i ­Venedig, vi var ute med de franska distributörerna. Sedan har allt gått i ett, med intervjuer hela dagen innan gala­visningen. Jag har inte hunnit läsa recensionerna, men de har berättats för mig, det är ju fantastiskt. Det är väl bara du i Aftonbladet som har lite ­invändningar då (skratt).

Efter galavisningen hade Svenska Filminstitutet en mottagning på Ristorante Valentino, ett stenkast från festivalpalatset på ön Lido.

På plats förutom Roy, förstås, var de två huvudrollsinnehavarna Holger Andersson och Nils Westblom, ett ­tjugotal personer som har jobbat bakom kulisserna med filmen, SFI:s vd Anna Serner, filmens utländska ­representanter och Sveriges ambassadör i Rom, Ruth Jacoby.

– Får jag inte sparken som vd från SFI hoppas jag få vara med om ­ännu en film av dig, sa Anna Serner i sitt tal.

Dagens ...

… GLAMOURMilla Jovovich.
… GLAMOURMilla Jovovich.

… SCHEMA

Världspremiär för Alix ­Delaportes franska tävlingsfilm ”Le dernier coup de marteau” (om tonårsgrabb i södra Frankrike) och Wang Xiaoshuais ”Chuangru zhe” (thriller som utspelas under kinesiska kulturrevolutionen). I klassiker­serien visas en nyrestaurerad kopia av Roman Polanskis Shakespeare-­filmatisering ”Macbeth” från 1971.

… ROY-NYHET

Roy Andersson har redan planer och idéer för en ny film.

- Man kan kalla den för den fjärde filmen i min trilogi. Namnet är klart: ”Ali ­Baba och de 16 rövarna”, säger han.

… ROY-COMEBACK

Hon är inte lätt att känna igen för hon är aldrig i närbild, men … visst är det kul att Ann-Sofie Kylin, från Roy Anderssons genombrottsfilm ”En ­kärlekshistoria” (1970), har en liten roll i nya filmen.

Så skriver världsmedier om filmen

”Varje ny Roy Andersson-film är som att få en fin julklapp. Nya filmen är snudd på perfekt. En kavalkad av udda händelser, humor, banaliteter och även skräck.”

Jessica Kiang, Indiewire

”Vilken modig, förtjusande och oförutsägbar regissör Roy Andersson är. Han tycker att livet är en komedi och känner att det är en tragedi och lyckas förvandla dessa blandade känslor till en briljant och distinkt film.”

(betyg: 5)

Xan Brooks, The Guardian

”Filmen skildrar livets ­absurditeter med samma lågmälda humor som i de ­tidigare två filmerna.”

Deborah Young, ­Hollywood Reporter

”Sista kapitlet i Roy Anderssons trilogi bjuder på tre dussin briljanta tablåer med absurd humor.”

Peter Debruge, Variety