Efter stulna låtcitaten – ko(v)änder

Här är kampanjfrasen som ska ersätta Kent

1 av 2
Vänsterpartiet byter nu ut kampanjfrasen.
NÖJE

”Woop woop!”.

Det är Vänsterpartiets nya kampanjfras, efter att Nöjesbladet rapporterade att de använt stulna låtcitat.

– Nu har vi blivit ombedda att ta bort dem, och då tog vi bort dem, säger partiets kommunikationschef Marie Antman.

Kovändning.

Vänsterpartiet använder nu uttrycket ”Woop woop!” i sin kampanj i stället för låtcitat av bland andra Kent. Detta efter att Nöjesbladet i går rapporterade att de använde citaten på ett otillåtet sätt.

Då sa partiet att de gjort bedömningen att det var tillåtet.

Kampanjbilderna är nu borttagna från partiets Facebooksida, men kommunikationschefen Marie Antman säger att de inte har ändrat sin tolkning av citaträtten.

”Blivit ombedda att ta bort dem”

– Nej, det har inte med det att göra. Men precis som jag sa till dig från början: om det finns någon artist eller någon inblandad i det här som tycker att det här inte kändes bra på något sätt, så skulle vi göra vad vi kan. Nu har vi blivit ombedda att ta bort dem, och då tog vi bort dem, säger hon till Nöjesbladet.

Var det musikförlaget som hörde av sig och bad er ta bort dem?

– Ja, precis.

Nu har ni en liknande men där det står ”woop woop” i stället. Vad menas med det?

– Ingenting, haha. Det är bara för att väcka uppmärksamhet för frågan. Den här kampanjen handlar ju om de saker vi har gjort i kommuner och landsting som vi vill berätta om. Inte om artister eller musik eller någonting annat. Huvudsyftet är att prata om vår politik, säger hon.

Stal citat av Kent och Beyoncé

Under torsdagen rapporterade Nöjesbladet att Vänsterpartiet använt låtcitat av Kent, Beyoncé, Fred Åkerström, Beatles och Dolly Parton på ett otillåtet sätt.

– Vi gjorde ju den bedömningen att det går så att säga, sa Marie Antman då.

Musikförläggarnas kommunikationschef Johan Malmberg tycker annorlunda. Han säger att citat brukar vara okej om det ”sker i överensstämmelse med god sed och har ett lojalt syfte”, vilket inte kan sägas vara fallet i Vänsterpartiets kampanj.

– Politiska kampanjer är extra känsliga och brukar användas som skolexempel på sammanhang där det inte är okej att till exempel citera en textrad utan att fråga upphovspersonen om lov, skriver han i ett mejl till Nöjesbladet.