Per Morbergs attack mot varuhuset: ”Skamligt”

1 av 4
NÖJE

Reklamen faller inte tv-kocken i smaken.

Per Morberg kokar av ilska – och kallar skyltningen i ett varuhus för skamlig.

”Här skor sig Åhléns på min person”, skriver han på Facebook.

Nu rör han om i grytan.

Per Morberg, 54, har i ett Facebookinlägg kritiserat hur Åhléns gör reklam för en av tv-kockens matlagningsböcker.

Under fredagskvällen delade han med sig av en bild som verkar vara tagen i en köksavdelning i varuhuset.

Bilden visar ett bord med diverse produkter: skärbrädor, ett förkläde, muggar – och så en matlagningsbok författad av Morberg.

”Skamligt är det”

Smaklöst, menar kocken.

”Det är bara boken som har med mig att göra. Här skor sig Åhléns på min person genom att få det att framstå som skärbräda och förkläde är mina produkter. Vilket inte är fallet. Skamligt är det.”, skriver Per Morberg i sitt inlägg.

Inlägget har gillats över 2100 gånger på Facebook och sprids snabbt. Bland kommentarerna möts Per Morberg både av medhåll och mothugg.

”Boken är merförsäljning. Kliv av dina höga hästar”, skriver en användare.

”Snacka om falsk marknadsföring”, skriver en annan.

Uppmanar Morberg att ringa

Cahtrine Wigzell är informationschef på Åhléns.

– Vi samexponerar i princip alltid kokböcker vid köksavdelningen. Dessa böcker brukar få en kraftigt ökad försäljning. Men naturligtvis vill vi inte att Per ska känna sig utnyttjad, enklast är då att slå oss en signal så löser vi det snabbt, säger hon.

Nöjesbladet har sökt Per Morberg utan resultat.