Svängigt och glittrande bra

Ensemblen gör en proffsig ”Chicago” som känns dagsaktuell i Sverige 2014

1 av 2 | Foto: Petra Hellberg
SOM ETT CIRKUSNUMMER Lisa Nilsson, Sharon Dyall och Dan Ekborg (lilla bilden) imponerar på Nöjes­bladets recensent Jens Peterson.
NÖJE

Vilka artister! Vilka dansnummer!

Fantastiska kläder och svängig scenografi. Historien om mördare, berömmelse och driften att bli kändis är skickligt rotad i 1920-talets USA. Den känns dagsaktuell i ­Sverige anno 2014.

Så här gör man musikal. Livet är jazz.

Detta har hänt.

Musikalen ”Chicago” bygger på en pjäs från 1920-talet, i sin tur född ur tidningsartiklar om riktiga mordfall. Kvinnor som ­dödat frikändes i känsloladdade rättegångar. I inledningen ser vi gifta Roxie Hart skjuta sin älskare och försöka få mesige ­maken att ta på sig skulden.

”Chicago” har många starka låtar, av genialiska radarparet Kander-Ebb som skrev ”Cabaret” och ”New York, New York” åt Liza Minelli. Här finns ­oemotståndliga melodier och fingerknäppande rytmer.

Sensationella kläder

Musikalen växte fram i samarbete med legendariske koreografen och regis­sören Bob Fosse. Bra val att Roine Söderlundh gör uppsättningen. Han kan dansen, och skapar magnifik showbiz av det cyniska ­spelet kring kvinnliga fångar. Glamoröst glitter, förstärkt av Lars Wallins sensationella kläder. Bara de är ­värda ett besök på teatern.

Den här ”Chicago” är som om After Dark mötte Bertolt Brechts distanserade grepp, Verfremdungseffekten. Varje scen presenteras som ett cirkus­nummer, skådespelarna vänder sig ofta direkt till publiken.

Samvetslös advokat

Och vilka skådespelare. Lisa Nilsson är suverän som Roxie Hart. Hon sjunger i världsklass, och bekräftar hur bra hon är i spelscenerna. Duktig dansare. Har till och med ett steppnummer med Sharon Dyall, ­ännu en storartad ­musikalartist

Det är också Dan Ekborg. Han är smärtsamt övertygande som samvetslös publicitetshungrig ­advokat, och stark sångare. Han steppar. Han trollar.

Det kommer mera. Fredrik Lycke har ett av kvällens bästa nummer, den ­bedragne osynlige maken som sjunger ”Mr Cellophane”. Där och överallt annars har Calle Norlén gjort ­levande svensk text.

Varje bit bidrar till helheten. Varenda biroll. Musikteater av proffs. Gå och se.

FAKTA

Vad: Chicago

Var: Stockholms stadsteater

Av: I regi av Roine Söderlundh, med Lisa Nilsson, Sharon Dyall, Dan Ekborg, Fredrik Lycke, Kajsa Reingardt, Elisabeth Carlsson.