Pengarna styr – därför är Teliabråket snart över

Lena Mellin om de försvunna kanalerna för Telias tv-kunder

1 av 2
NÖJE

Med ett vokabulär hämtat från arbetsmarknaden har SBS Discovery utlöst generalstrejk. Telia har svarat med total lockout.

Mellan dem sitter kunderna i skruvstäd.

Lena Mellin
Lena Mellin

Precis före påsk, en stor tv-helg, fick Telias tv-kunder beskedet att SBS Discoverys kanaler inte längre går att titta på i Telianätet. Anledningen är en konflikt mellan dem. I SBS utbud ingår bland annat Kanal 5 och 9, Eurosport, Animal Planet och Discovery.

Man kan tycka att det är dålig stil av Telia att inte i god tid berätta om förändringar i kanalutbudet för sina kunder. Det är det många som tycker, att döma av kommentarerna i sociala medier.

Man kan också tycka att det vilar ett särskilt ansvar på en storspelare på tv-området som dessutom till 37,3 procent ägs av svenska staten. Att de, av båda anledningarna, ska uppträda inte bara juste, utan lite justare än konkurrenterna.

Men man kan också se det som att ovanligt tufft vapen plockats fram för en svår förhandling.

SBS Discovery vill ha mer betalt av Telia för sina program. Telia vill inte betala. Det säger dock ingen av parterna rakt på sak. I stället kläds konflikten in i mumbojumboord som ”paketera kanaler” och ”kanalpaket”.

Men vad det handlar om är en klassisk konflikt som på arbetsmarknaden har särskilda regler. Först varslar facken (SBS) om strejk för att få bättre villkor. Därefter svarar arbetsgivarna (Telia) med lockout eftersom den extra kostnad som strejken gäller kommer att knuffa ner dem i avgrunden.

Det är sällan sant och är det förmodligen inte den här gången heller. För de mesta blir konflikten heller särskilt långvarig eftersom båda sidor förlorar pengar. Stora pengar för dem som saknar rejäla buffertar.

I den här konflikten är det dock sannolikt att en part förlorar mer pengar än den andra. SBS med sina många kanaler tappar tittare när Telias 700 000 hushållskunder faller ifrån. Det minskar intresset för att annonsera i kanalerna vilket är dyrt.

Ännu dyrare kan det på kort sikt vara om SBS att tvingas återbetala annonspengar till annonsörerna. Avtalet går oftast ut på att annonsplatsen utlovar en viss räckvidd för annonsen. Nås inte målet får annonsören en del av pengarna tillbaka.

Sannolikt är det därför Telia är så kaxigt. De vet att de har ett ekonomiskt övertag och att SBS kan bli tvungen att vika ner sig.

Follow the money, sade huvudrollsinnehavarna i filmen om Watergateskandalen. Typ, det är pengarna som avgör.

Det är därför sannolikt att konflikten snart är slut, att Telias kunder får tillbaka sina kanaler och SBS får mindre betalt än de ville ha.

Kom ihåg var ni läste det först.