Trög start för nya tjänsten Tidal

1 av 6
Jay Z.
NÖJE

Musiktjänsten Tidal skulle rita om kartan för den strömmad lyssning och utmana Spotify. Men bara några veckor efter lanseringen sjunker intresset för appen dramatiskt.

Tidal lanserades med pompa och ståt i slutet av mars under ett evenemang som samlade storstjärnor som Jay Z, Rihanna och Madonna. ”Det här är början på en ny värld”, sade Jay Z självsäkert, men han ser nu ut att få äta upp sin kaxighet. Tidal hamnar nämligen utanför listan över de 700 mest nedladdade apparna i USA, enligt gawker.com.

Föll ur toppen

Efter lanseringen hamnade Tidal som bäst på en 19:e plats innan den föll bort från topp 200-listan, på mindre än ett par veckor. Samtidigt går konkurrenterna Spotify och Pandora bra i USA; Spotify noterades häromdagen på en 34:e plats och Pandora ligger på plats sju.

Tidal ägs av artisterna själva, och tanken är att strömmad musik ska bli mer ekonomiskt rättvis för upphovsmmännen. Tidal har dock fått kritik från flera håll i musikvärlden. ”Jag gillar inte när folk försöker muta in delar av marknaden och sätta sitt ansikte på det. Det är bara kommersiellt skitsnack”, sade Mumford & Sons-sångaren Marcus Mumford häromveckan.

”Folk kommer att vallfärda till torrentsidorna. Mindre kända artister (som inte är miljonärer ännu) kommer att lida för det”, skrev brittiska popstjärnan Lily Allen på Twitter nyligen.

Endast betaltjänst

Till skillnad från Spotify finns Tidal endast som betalapp, och kostar då 259 kronor i månaden i den dyraste versionen. Enligt uppgifter hade Tidal 540 000 användare i slutet av mars, vilket kan jämföras med Spotifys 60 miljoner. Förra veckan sades dessutom 25 personer upp från Tidal, vilket innebar ännu ett bakslag för bolaget.

BANANAS!: Stoppa Jay-Z:s lidande - dags att hjälpa dessa stackars multimiljonärer

TT