Så ska Spotify kartlägga ditt privatliv

Får tillgång till bilder och kontakter i ny policy

1 av 3
Spotify.
NÖJE

Spotify är i blåsväder – igen.

Med sin nya sekretesspolicy får streamingtjänsten tillgång till användarnas foton, kontakter och internetsökningar. Reglerna får skarp kritik från många lyssnare – som ”Minecraft”-skaparen ”Notch”.

– Överväg att inte vara onda, skriver Markus ”Notch” Persson på Twitter.

Den 17 augusti presenterade företaget, som med sina 20 miljoner betalande kunder är en av världens största musiktjänster, sin nya sekretesspolicy.

Policyn ger Spotify tillstånd att ta del av en mycket större del av användarnas liv på internet än tidigare. Företaget får bland annat samla in information som lagras på lyssnarnas mobiltelefoner.

Det kan till exempel röra sig om foton, kontaktuppgifter, röstkommandon och sökningar som gjorts på internet. Dessutom registrerar tjänsten var användaren befinner sig och vilken tid på dygnet sökningarna görs, rapporterar amerikanska Forbes.

Samlar in bilder

Riktlinjerna ger också Spotify tillstånd att lagra användarnas kort- och kontouppgifter.

De nya inställningarna har upprört många användare, som tycker att funktionerna gör intrång i deras integritet. Bland annat Markus "Notch" Persson, grundaren av Mojang och spelutvecklaren bakom succén ”Minecraft” ser rött.

– Som konsument har jag alltid älskat er tjänst. Ni är anledningen till varför jag slutade piratkopiera musik. Överväg att inte vara onda, skriver "Notch" på Twitter.

Han passade också på att avsluta sitt konto. Han vänder sig emot att Spotify kräver tillgång till både kamera och GPS.

Spotify-grundaren Daniel Ek förklarar att appen frågar om tillgång när de behövs. "Notch" menar att det inte finns behov av sådan tillgång i en musiktjänst.

Spotify ber om ursäkt

I ett blogginlägg som publicerades under fredagen ber Ek om ursäkt för hur avtalet presenterats. Inlägget har rubriken ”Sorry”.

– Vi skulle ha gjort ett bättre jobb med att kommunicera vad vår nya policy innebär och hur den information du väljer att dela kommer att användas - och inte användas, skriver han.

Han menar att användarna väljer själva hur mycket information de vill dela med sig av.

Under de kommande veckorna ska policyn uppdateras för att bli tydligare. 

”Spotify utvecklar konstant tjänsten för att leverera den absolut bästa upplevelsen för våra användare. Det innebär att leverera de bästa rekommendationerna för varje tillfälle, och att hjälpa dig att lyssna till, upptäcka och dela mer musik än någonsin tidigare”, skriver Spotify i ett uttalande och fortsätter:

”Integriteten och säkerheten för våra användare är - och kommer fortsätta vara Spotifys högsta prioritet.”

Har bojkottats av Swift

Spotify har tidigare fått kritik för att deras ersättning till artisterna är för låg. Ersättningen fick popstjärnan Taylor Swift, som utsetts till musikvärldens mäktigaste, att bojkotta streamingtjänsten. Hon menade att Spotify fått hennes skivförsäljning att minska ordentligt.

Tidigare i sommar drog också Prince tillbaka sin musik från alla strömningstjänster förutom Jay-Z:s Tidal.

FAKTA

Det här säger sekretesspolicyn:

”Med din tillåtelse kan vi samla information som lagras på din mobila enhet, till exempel kontakter, foton eller mediefiler. Lokal lagstiftning kan kräva att du söker samtycke av dina kontakter för att dela deras personliga information med Spotify, som kan komma att använda den informationen för de ändamål som anges i denna sekretesspolicy.

Beroende på vilken typ av enhet som du använder för att interagera med tjänsten och dina inställningar, kan vi också samla information om din plats baserat på till exempel telefonens gps-position eller andra former av lokalisering av mobila enheter (t ex Bluetooth).

Andra webbplatser kan integrera Spotifys widgets (t.ex. Spotify Play-knapp eller Spotify Följ-knapp). När du besöker en webbplats med en Spotify-widget inbäddad, kan vi ta emot viss information, inklusive information om den webbsida som du besökte. Spotify och widgeten kan känna igen dig och widgeten kan användas för att visa anpassat innehåll eller reklam. Vi vet när du interagerar med en widget och webbplatser som innehåller widgets kan få denna information.”