Storm mot ’Julgalan’ efter kaos-scener

”Bland det värsta jag har varit på”

Fredagens ”Julgalan” i Helsingborg arrangerades i tält.
Foto: MATS ROSLUND/HD-SYDSVENSKAN/TT
Fredagens ”Julgalan” i Helsingborg arrangerades i tält.
NÖJE

Det blev totalfiasko för ”Julgalan” i Helsingborg i går.

På den långa klagomålslistan finns bland annat synpunkter som ingen mat och kallt i tältet.

– Det var svinkallt, jag lindade in mina ben i servetter, säger besökaren Anna Isacson till Nöjesbladet.

Drygt nio tusen gäster hade samlats i ett gigantiskt tält i Helsingborg i går kväll för att se ”Julgalan” med artister som Lena Philipsson, Måns Zelmerlöw, Darin och Timbuktu. Besökare hade hoppats på en trevlig upplevelse men för många blev det tvärt om.

”Bland det värsta jag har varit på”

En av de som riktar skarp kritik mot evenemanget är Anna Isacson, 40, från Tomelilla. Hon var mycket nöjd med en tidigare ”Julgalan”-upplevelse och hade hoppats på en lika trevlig kväll i Helsingborg i går.  I stället vittnar hon om att det knappt fanns någon mat på buffén och den lilla mat som fanns var kall. Dessutom ska servitörerna ha tagit hennes sällskaps dryckesbiljetter utan att komma tillbaka med någon dryck.

– Det var något katastrofalt. Det var fruktansvärt skött över huvud taget. Bland det värsta jag har varit på, säger hon.

Missade två timmar av showen

Anna Isacson och hennes sällskap hade alla betalat drygt 1500 kronor för biljetterna, de hade valt att boka paketet med bäst sittplatser. När de kom dit tvingades de att lämna in sina ytterkläder i garderoben men under evenemangets gång kom nya besked.

–Det var svinkallt, jag lindade in mina ben i servetter. Sen när vi fick hämta ytterkläderna tvingades jag köa i nästan två timmar till garderoben och missade därför stora delar av showen, säger Anna Isacson.

Kräver du pengarna tillbaka?

– Ja, absolut! Det kommer jag att göra. Jag tänker inte betala för något jag inte har sett röken av. Det var något fruktansvärt, jag är mycket besviken, säger hon.

Ansvariga skyller på varandra

Helsingborgs Dagblad, som var först med att uppmärksamma kritiken har lyckats få tag i projektledaren Janna Rosenqvist. Hon förklarar bristerna i arrangemanget med att bolaget bakom evenemanget, Julgalan Stockholm AB, inte har betalat flera av de företag och privatpersoner som har varit involverade.

– 38 värmefläktar skulle installeras men det blev aldrig gjort eftersom företaget som skulle sköta det inte fått betalt. Och av 400 servitörer och servitriser dök bara 250 upp av samma anledning, säger Janna Rosenqvist till HD.se.

”Har visst fått betalt”

Enligt henne ska flera brister ha upptäckts tidigare under veckan men säger att det var först timmarna innan galan som de började inse vidden av problemet. Hon anser inte att de lokala arrangörerna tog sig vatten överhuvudet och menar att allt hade varit annorlunda om de hade fått rätt förutsättningar.

Jonas Wakman, är ansvarig för bolagen som driver ”Julgalan” säger att de visst har betalat företagen.

– Företaget som skulle sätta upp värmefläktarna har verkligen fått betalt. Serveringspersonalen får betalt för utfört arbete, inte i förskott, säger han till tidningen.

Enligt honom beror fiaskot på de lokala arrangörerna och projektledaren.

Kritiken riktas mot arrangemanget och inte mot själva scenshowen.

Kritiken på Facebook mot ”Julgalan” i Helsingborg

”Vi satt där och huttrade och frös.....Efter ett tag gick vi och hämtade våra jackor. Vi fick våra jackor lär jag tillägga då det var ett ex antal som inte fick sina jackor. Kaos i garderoben då dom hade hängt fel jackor på fel galgar. Ljudet var så bra så vi hörde inte vad dom sa på scenen och inte heller vad bordsgrannen sa heller.”, skriver Patrik.

”Hohooo.... Julgalan... hallå... Har ni något ni vill framföra? För min del räcker det med ett enkelt "förlåt". Jag blev nämligen bjuden och slapp betala. Det enda det kostade mig var en fredagkväll som jag inte får tillbaka. Hade jag däremot betalat för biljetten själv hade enda lösningen varit ekonomisk kompensation och en ursäkt. ”, skriver Tommi.

”Stackars föreningar som ställt upp på detta, de fick ta mycket skit o många grät under kvällen. Ingen ansvarig att få tag i, de minsta de kunde ha gjort är att gått upp på sen o bett om ursäkt och överseende, fast man hade väl inte hört det heller med den ljudkvalitén. Synd på duktiga artister - de borde inte ställa upp för en så pass oseriös arrangör som detta är. Pengarna tillbaka vill jag ha så att jag kan köpa en trevlig upplevelse till min familj. Den här skiten var ett riktigt dåligt skämt.”, skriver Annika.

”Sämst arrangerade julgalan någonsin. Såg er förra helgen i Malmö Arena och där var det felfritt men detta var bara ren katastrof. Tycker synd om chefen som lagt ner x antal tusen på att vi skulle få en trevlig kväll, sen möts man bara av köer och sjukt dålig service.”, skriver Micke.

”Det enda positiva med kylan va att ölen och snapsen höll sig kall. Ska bli intressant och se hur julgalan hanterar detta fiasko.”, skriver Erik.

”Kan bara hålla med om vad alla andra har skrivit som var i Helsingborg igår! Stor besvikelse som var under all kritik!! Vi hade köpt dyra biljetter med bra sittplatser i lund som blev inställt.. istället så fick vi sitta i ett kallt tält med dåligt ljud, knappt någon mat, gottebordet var helt slut och massa äcklig disk överalllt etc. Känner att man inte fick ett dugg av det man var lovad. Vi känner oss verkligen lurade och att vi betalade överpris. Hade verkligen sett framemot en trevlig kväll istället fick man oroa sig i massa köer om ens mormors skulle bli sönderklämd!
Jag kommer kräva ersättning och tycker att alla som blev utsatta för gårdagen har rätt till det!”, skriver Ramona.

”Vi hade diamantbiljetter och fick de sämsta jävlaluffarborden för att de hade slarvat bort våra bokade bord? Dålig service, kallt som fan, trångt som i en packad liten hiss. koas vid maten, inga bestick. Åt maten även efterrätten med en och samma gaffel. Fy fan vad dåligt organiserat..

Artisterna och uppträdanden var bra. Tack till er!”, skriver Andrée.