Nöjesbladet

Per Holknekt lämnar nya modesatsningen

”Vet inte riktigt vad mer jag kan göra”

Per Holknekt lämnar modeindustrin.

Mannen bakom succémärket Odd Molly kliver av sin senaste satsning för att helt sadla om.

När Per Holknekt 2012 drog sig ur Odd Molly – företaget han skapat tillsammans med designern Karin Jimfelt-Ghatan – sålde han aktier som mest var värderade till 110 miljoner kronor.
Snart därefter blev han vd för det nystartade märket Non Sense, ett uppdrag han nu lämnar, skriver TT.

– Det är väl förankrat med mina partners. Min roll var att bereda en marknadsplats för detta och det har jag gjort. Någon känner sig kanske lite sviken och det kan jag förstå, men jag kan inte svika mig själv, säger Per Holknekt till TT.

Aldrig mera mode

Beslutet att lämna en industri han arbetat inom i 32 år, fattade han efter en ryggoperation som krävde mycket vila.

Per Holknekt säger till TT att han inte ville ”dö i modeindustrin”.

– Jag har jobbat klart i den här industrin, jag har dragit ett företag från noll till börsen på sex år och vet inte riktigt vad mer jag kan göra. Jag har egentligen ingen plan utan jag kastar mig ut.

Om fyra månader fyller Per Holknekt 56 år. Till dess ska han ha ett nytt projekt. Men en sak är säker – det blir inte inom modeindustrin.
– Min pappa brukade säga att lätta segrar är inte värda att fira. Jag vill ha ett uppdrag som är svårt, säger han till TT.