Ännu en distributör dras in i kanalbråket

Viasats kunder kan komma att drabbas av avtalskonflikten

1 av 4
Kanal 5:s facebooksida fylldes av kommentarer kring bråket.
NÖJE

Ännu en part dras in i kanalbråket mellan Discovery och Telenor.

Nu går också Viasat ut med information till sina kunder om att de riskerar att förlora bland annat Kanal 5.

På sin hemsida skriver Viasat att kunder nu kan komma att förlora Kanal 5 och Kanal 5 HD från och med den 1 februari och tills vidare:

”Om Discovery Networks och Telenor inte kommer överens om nya villkor före den 31 januari, då det nuvarande avtalet går ut, innebär det att inte heller Viasats kunder kommer att ha Kanal 5 och Kanal 5 HD i sitt utbud tills parterna är överens. Vi följer noggrant utvecklingen i ärendet och informerar våra kunder fortlöpande.”

Minst 800 000 kunder drabbas

Det är sen tidigare känt att cirka 800 000 av Bredbandsbolagets och Canal Digitals kunder riskerar att gå miste om kanalerna om Discovery och Telenor inte kan komma överens om ett nytt distributionsavtal, eftersom det är via Telenor som Discovery Networks sänder Kanal 5.

Det var i torsdags som Bredbandsbolaget i ett pressmeddelande om konflikten bland annat skrev:

”Bakgrunden är att Bredbandsbolaget och Canal Digital inte accepterat Discovery Networks krav som innebär att bolagens tv-kunder skulle drabbas av stora prishöjningar och tvingas betala för fler kanaler som de inte väljer själva.”

Kanal 5 bemötte under fredagen kundernas ilska med ett inlägg på Facebook.

Bland Discoverys kanaler finns förutom kanal 5 bland annat också kanal 9 och 11 samt Eurosport och TLC.

Senast kunder drabbades av en avtalskonflikt var i våras. Den gången var det Discovery och Telia som inte kunde komma överens om pris, paketeringsmöjligheter och hur material skulle distribueras på olika plattformar. Då varade konflikten i en vecka.