Tonårsflickorna är osäkrade granater – och superhjältar

1 av 3
Thyra (Louise Nyvall).
FILM

Glöm monster. Glöm skräckinjagande specialeffekter.

När det behövs otäck fara på film och i tv – då kastar man in det riktigt skrämmande.

Tonårsflickor.

En av vinterns spännande serier är ”Farang” med Ola Rapace. Han spelar en svensk med mystiskt förflutet som gömmer sig under ny identitet i Thailand. Den som hittar honom där är hans tonårsdotter, Thyra.

Gång på gång uppstår faror när Thyra inte gör som hon blir ombedd. Tonårsflickor i ­sådana här berättelser är som osäkrade granater. Blir de tillsagda att stanna på en plats och ligga lågt gör de något annat. Skapar ruskiga nagelbitarscener.

Det gäller även rollfiguren Nina i ”Gåsmamman”. En annan familj som lever under skyddad identitet för att undvika kriminella hämnare. Kan dottern hålla sig gömd där hon blir uppmanad? Eller tänker hon att det går säkert bra att ge sig ut i Stockholms nattliv? Jo, hon väljer risken.


Det finns gott om exempel. ”Game of thrones”! Hur skapar man fara i fiktionen? Skicka ut en tonårsflicka som tror hon vet bäst.

Ibland har de rätt.

Unga kvinnor som struntar i varningar och går sin egen väg är hjältar också. Just nu kan vi se dem nå framgångar på bio, till exempel i ”Skönheten och odjuret” och ”Vaiana”. Starka kvinnor som inte lyder sina ängsliga pappor utan möter faran och besegrar den.

De är de sanna superhjältarna, och de är många.

Hos Bamse finns den upproriska Lova som först luras över till den mörka sidan (Krösus Sork), men räddar världen. I ”Smurfarna – den försvunna byn” leder Smurfan expeditionen med de blå tomtarna till det förbjudna området.

Tyngre biodramat ”Sameblod” drivs av en tonårsflicka som går sin egen väg och är beredd att ta konsekvenserna.


Och så har vi förstås vinterns stora snackis bland rörliga berättelser, ”Skam”. De norska gymnasisterna är tjejer av olika temperament och hamnar i skilda sorters drama. Ofta av den sort som oroar oss tittare.

Snart är det biopremiär för ”Wonder woman”, en fantasi från serietidningsvärlden. Hon får ställa sig i kön. Det finns gott om kvinnokraft som skapar spänning, skräck, smärta och styrka.