Girls-stjärnan i ny skräckfylld supersuccé

Allison Williams i årets filmfenomen: ”Jag är väldigt lyckligt lottad ”

1 av 4 | Foto: Charles Sykes/AP
Allison Williams.
FILM

HOLLYWOOD. Snacka om jackpott.

För att bredda sig efter ”Girls” hoppade Allison Williams på ”Get out”.

Nu har den Sverigeaktuella skräckfilmen blivit årets fenomen i USA.

Jodå, ni hörde rätt. Toppbetyg på toppbetyg över hela linjen – från vanliga tittare till kräsna recensenter
Mottagandet är inte bara ovanligt för filmer rent generellt. För skräckfilmer är det näst intill omöjligt.

Ändå är det precis det som skett med Jordan Peeles historia.

Den kretsar kring en ung svart man (Daniel Kaluuya) som upptäcker den optimala skräcken bakom de leende ansiktena till vita, liberala förortsfamiljer.

– Han skickade manuset till mig och sa att jag var den enda han kunde tänka sig i huvudrollen, säger Allison i In Style.

– När jag började läsa undrade jag vad det betydde. Halvvägs in i historien upptäckte jag att jag insåg exakt vad han letade efter.

För Allison var ”Get out” exakt vad hon letade efter.

Orättvisor och rasism

Efter sex år som Marnie Michaels i dramaserien ”Girls” ville hon förändra bilden som både tittare och branschen hade av henne. Eller som hon säger i Los Angeles Times:

– Jag spelade Marnie så länge att folk började sätta likhetstecken mellan henne och mig.

Men det handlade inte bara om nya utmaningar för 29-åringen från New Caanan i Connecticut.

– Jag frågar mig alltid om projektet är något som behövs just nu, om det är berättigat att existera. Svaret är vanligtvis nej. Men tio sidor in i historien kände jag att det här verkligen var något vi var i stort behov av.

”Get out” har bland annat hyllats för vad den säger om rasism och orättvisor i USA.

Öppen framtid

– Jag hade aldrig haft en huvudroll förut och ville att det skulle bli min bästa upplevelse, säger Allison i Vanity Fair.

– Därför hyrde jag ett hus och flyttade med mig min assistent och min hund Moxie till Alabama.

Hon uppger att basen blev den centrala punkten för kollegorna i filmen när alla hade lediga helger.

– Jag nästan tvingade dem att ha mitt hus som samlingsplats. Vi såg Oscarsgalan och valdebatterna tillsammans.

Med ”Girls” och ”Get out” avklarade ligger vägen öppen för henne.

– Det känns som om jag har ledigt resten av livet. Jag har inget jobb, ingen arbetsgivare. Jag kommer att vänta till jag antingen kommer på något som känns som en riktigt bra idé eller stöter på en någonstans.

– Jag är väldigt lyckligt lottad som hamnat i en position där jag har råd att kunna vara petig.

FAKTA

”Get out” kostade 40 miljoner kronor att spela in. Den har redan dragit in över en miljard kronor. The Wrap listade nyligen fem förklaringar till succen. Här är de:

.

1) Stark viral marknadsföring.

Första trailern blev en twittersensation.

2) De goda förhandsrapporterna spred sig från person till person.

Vid premiären hade filmen 100 procent positiva recensioner på sajten Rotten tomatoes.

3) Jordan Peele, 38.

Med komediserien”Kay & Peele” hade han byggt en bred bas med trogna fans.

4) Strategiskt premiärdatum.

Januari är vanligtvis månaden i USA då filmbolagen dumpar sina floppar.

5) Suget efter blandning.

Biopubliken tycks vilja se det som speglar samhället – olika sorters folkgrupper.