Donald Sutherland är Volvos röst i USA

1 av 2 | Foto: jens peterson
Gillar Volvo men inte "Expedition: Robinson".
FILM

Donald Sutherland, 66, ogillar "Expedition: Robinson". Men älskar Volvo.

Den berömde skådespelaren har betalt för att älska bilen.

- Sedan elva år är jag Volvos röst i USA, säger Donald Sutherland.

Så fort det är reklam för Volvo i USA pratar Donald Sutherland. Han ser sig som bilen.

- Företaget har varit jättebra att jobba med. När jag tyckt någon textrad känns fel, när jag sagt att bilen inte skulle tycka om det, så ändrar de.

Att bilen inte tycker om det?

- Ja, på allvar. Det är viktigt att reklamen känns rätt för bilen.

Sutherlands nya film driver med hur reklam och kommersialisering tar över i Kina.

"Robinson är rena skräpet"

I komedin "Big shots funeral" spelar han en amerikansk stjärnregissör i Peking som blir sjuk. Hans kinesiske vän förbereder en begravning, med sponsorer och hysteriskt mycket reklam.

När han får se den smaklösa exploateringen säger Sutherland: Det är i alla fall bättre än "Survivor"-skräpet.

Var det du själv som la till det?

- Ja, det var min replik. Jag såg några program på tv och det handlar om ingenting. Men "Survivor" är på väg utför i USA.

Programidén började först i Sverige, som "Expedition: Robinson".

- Sverige? Ja, då älskar jag det, ha ha ha "

Jens Peterson