Svenskarna gör succé - på film

Hits med A-Teens, The Hives, Da Buzz och Rusiak är med i amerikanska storfilmerna

1 av 4 | Foto: MAGNUS SANDBERG
EN PRINSESSAS DAGBOK A-Teens har redan haft sin singel "Heartbreak lullaby" med i filmen "En prinsessas dagbok". Men snart kommer deras cover på Elvis "Can't help falling in love" upp i Disneys "Lilo & Stitch", bolagets största satsning sen "Lejonkungen".
FILM

Filmen du ser är amerikansk.

Filmmusiken du hör är svensk.

- Det känns asmäktigt, säger Thomas Rusiak.

Roxette och Cardigans har redan varit med.

Nu kommer nästa våg av svenska artister i amerikansk film.

The Hives, A-Teens och Thomas Rusiak är alla tre heta exempel på svenska bidrag i Hollywoodproduktioner.

- Det känns asmäktigt. Man blir hedrad och stolt, säger Thomas Rusiak till Aftonbladet.

Hans klassiska landsplåga "Hiphopper" är en av låtarna i Kevin Smiths nya komedi "Jay & Silent Bob", med svensk premiär i kväll.

"Många har slagit igenom så här"

Det innebär grym exponering.

Ypperlig marknadsföring.

- Ja, framför allt om det är en hyfsat populär film. Många artister har ju slagit igenom efter att ha haft med låtar i storfilmer, säger Thomas Rusiak.

I kommande "Spindelmannen", med Tobey Maguire i huvudrollen, är The Hives representerade.

Delar soundtrack med The Strokes

Låten "Hate to say I told you so", från Fagerstagruppens andra album, delar soundtrack med bland andra hypade The Strokes.

Och det finns mer.

A-Teens har redan medverkat i "En prinsessas dagbok".

På Disneys kommande storfilm "Lilo & Stitch - största satsningen sedan "Lejonkungen" - sjunger den unga kvartetten "Can"t help falling in love", en cover på Elvis klassiker.

- För A-Teens kan det här vara fullständigt avgörande. Målgruppen stämmer perfekt, båda

unga barn och deras föräldrar kommer att kolla på Disneyfilmen, säger Anders Johansson på A-Teens skivbolag Stockholm Records.

Marknadsföringen av filmen blir blytung.

"Disney lägger ner mycket pengar"

Något som A-Teens självfallet drar nytta av.

- Disney lägger ner enormt stora pengar på marknadsföring. Och att få ta del av de pengarna är värt mycket, säger Anders Johansson.

Även svenska Da Buzz är populära hos amerikanska producenter.

I tv-såpan "Glamour" finns "Let me love you" med.

- Det känns jättekul, "Glamour" är ju såpornas såpa, säger Per Lidén i Da Buzz.

Blågula toner på vita duken

Tobias Lindner