Gripande film om sårade själar

Monster's Ball

FILM

Amerikanskt drama i regi av Marc Foster, med Billy Bob Thornton, Halle Berry m fl.

Foto: Foto: TRIANGELFILM

Filmtiteln är ett gammalt uttryck som beskriver en dödsdömd mans sista natt i livet.

Men det är inte det som filmen handlar om.

Den blev tidigt omtalad för de ovanligt realistiska sexscenerna mellan Billy Bob Thornton och Halle Berry, så vågade att publiken i USA fick se en censurerad version.

Men det är inte det - kärlek över rasgränserna - som filmen handlar om heller.

Thornton spelar Hank, en vakt som jobbar med dödsdömda fångar på ett fängelse i en amerikansk sydstatshåla. Pappan ( Peter Boyle), reaktionär rasist och kvinnohatare, hade samma jobb. Även sonen (nya tonårsidolen Heath Ledger i en oväntad biroll) har satsat på samma karriär.

Berry spelar Leticia, en servitris som krökar för mycket, som har en överviktig son hon är taskig mot och som har en exmake ( Sean Combs, kanske mer känd som Puff Daddy) som snart ska avrättas.

Det är bara början.

Sedan inträffar en rad händelser som för Hank och Leticia samman.

Kanske är det framför allt det, som ”Monster's Ball” handlar om. Om två människor som möts inte så mycket för att de är så attraherade av varandra, som för att de är två sårade själar som just då inte har någon annan att vända sig till, någon annan att söka tröst hos.

Den kärleksrelation som ändå utvecklas mellan dem, innehåller också en hemlighet som om den avslöjas, lär innebära att förhållandet ställs på sin spets.

Det är sällan en film så kryper in under skinnet på en som ”Monster's Ball”. Rollfigurerna har livsstilar och skrämmande värderingar, som det är lätt att ta avstånd från, men allt är skildrat med sådan realism och närhet, och med sådant lysande lågmält skådespeleri, att det snart känns som att man känner Hank, Leticia och de andra.

En stark, omskakande och djupt gripande film. Halle Berry vann en välförtjänt Oscar. Att Billy Bob Thornton, minst lika bra, inte var nominerad, är en skandal.

Jan-Olov Andersson