Romantikern

Film är Almodóvars tröst mot ensamheten

1 av 2 | Foto: AP
Pedro Almodóvar.
FILM

Sex, kitsch och kalabalik. Kultregissören Pedro Almodóvar är tillbaks med nya filmen ”Tala med henne”. För Puls berättar han om sin revolt mot diktatorn Franco och varför singellivet regerar.

Pedro Almodóvar stryker

kokett bak sitt hår med den grå slingan i luggen och skickar ut apelsinsaften. Juice ska det vara. Med riktigt fruktkött.

Annars är han inte alls så divig som hans assistenter gett sken av.

– Pedro vill sitta på den här sidan av bordet, Pedro vill att ni pratar via tolken, Pedro vill inte äta under intervjun.

Så går de på, hans högra och vänstra hand, en sockersöt yngling och en strikt affärskvinna i dräkt.

Innan mästerregissören ”himself” kommer ner i matsalen till det lyxiga Cannes-hotellet har jag hunnit bli alldeles matt. Men Pedro Almodóvar visar sig vara en hyvens kille med både humor och självdistans.

Almodóvar älskar melodramer och hans filmer handlar ofta om udda existenser i kitschiga miljöer, allt kryddat med sex och passion. Men självironin finns där liksom allvaret och lusten att berätta.

– Jag gör inte film för att provocera. Jag vill göra romantisk och känsloladdad film. Vi får tillräckligt med våld och elände på tv-nyheterna, säger han bestämt.

Fast provocerat har han gjort ändå. Ända sedan han var 16 år och packade kappsäcken för att dra från byn i distriktet La Mancha till storstadens frestelser i Madrid.

– Jag ville leva livet, säger han.

Sagt och gjort.

Jobbet på telefonbolaget Telefonica fixade försörjningen. Men det var om nätterna han levde upp. Han chockade omgivningen som öppet homosexuell, bodde på klubbarna i Madrid, skrev porrnoveller och uppträdde med sitt eget punkband Almodóvar&McNamara. Och filmade förstås. Inte ens diktatorn Franco kunde stoppa honom på den punkten.

– När Franco stängde filmskolan köpte jag en egen Super8-kamera och gjorde egna filmer.

– Allt var väldigt underground i början.

Och när Franco ströp tillgången på lokaler för kultur gjorde unge Pedro sin egen revolt.

– Jag började visa filmerna på barer runt om i stan och blev faktiskt ganska känd på det sättet. Det var roliga filmer.

500 kortfilmer blev det de där första åren och 1979 kom den första långfilmen ”Knulla, knulla, knulla mig, Tim”. Helt finansierad av Almodóvars lön från Telefonica.

16 filmer senare

har nu ”Tala med henne” landat på de svenska biograferna.

En annorlunda kärleksfilm där två män bundna till varsin kvinna som ligger i koma står i fokus. Filmen handlar också mycket om människors ensamhet.

– Ensamhet är en del av våra liv. Vi måste våga möta den eftersom det är en del av att bli vuxen, säger Pedro Almodóvar.

För honom har själva filmandet blivit en tröst mot hans egen ensamhet. Fast på ett sätt regerar singellivet.

– Jag jobbar mycket bättre när jag är singel, jag blir mer kreativ när jag känner mig ensam.

– Men det är klart, kärlek är ju också en stor tröst mot ensamhet förstås.

Det är de färgstarka kvinnorna som framför allt förknippas med Pedro Almodóvars filmer. Men ”Tala med henne” handlar främst om män.

– Det är konstigt, när jag gör film om kvinnor blir de roliga men mina filmer om män blir tragiska. Jag tror det beror på att jag söker inspiration till de manliga karaktärerna hos mig själv och då använder jag de mörkaste sidorna i min personlighet eftersom de är intressantast.

Världen och Hollywood har aldrig lockat Pedro Almodóvar. Han vill göra film i sina egna kvarter. Men stjärnor har han skapat ändå. Både Antonio Banderas och Penélope Cruz kommer från hans stall och nu vill han locka hem dem igen.

– De ska komma tillbaka till vår kultur, vårt land och jag vill att de ska komma tillbaka till mig, säger Pedro Almodóvar bestämt.

Filmen med de två stjärnorna heter ”Tarantula” och inspelningen är planerad till 2004. Pedro Almodóvar tror att det kan vara nyttigt för sina två favoritskådespelare att jobba med honom igen.

– Jag är mycket tuffare än de mesiga regissörer de jobbar med nu, säger han med ett skratt.

Antonio Banderas

Foto: ap

Penélope Cruz

Foto: ap

Karin Lindstedt