DiCaprio – ingen Don Juan längre

Foto: GETTY IMAGES
FILM

NEW YORK

Demi Moore, Gwyneth Paltrow, Alicia Silverstone, Liv Tyler och Cameron Diaz?

Men nu är partyåren slut för Leonardo DiCaprio.

Säger han i alla fall.

Som enda svenska dagstidning träffade Aftonbladet ”Gangs of New York”-stjärnan i New York.

Leonardo DiCaprio förför – åtminstone på film. Här är det Cameron Diaz som faller för de blå ögonen, i senaste filmen ’’Gangs of New York’’.
Foto: BUENA VISTA
Leonardo DiCaprio förför – åtminstone på film. Här är det Cameron Diaz som faller för de blå ögonen, i senaste filmen ’’Gangs of New York’’.

Han är ung, han är söt

, han var världens hetaste filmstjärna – vad skulle han annars göra?

Vad skulle han annars göra än att dricka Hollywoods allra godaste drinkar och gå på Hollywoods allra hemligaste fester med Hollywoods allra snyggaste tjejer?

Vad skulle han annars göra än att ligga?

Han var 23 år, hade dött i ’’Romeo & Julia’’, drunknat på Titanic och var kung över världen.

Så Leonardo gjorde allt det där.

Men det var länge sen, yes, så länge sen, säger Leonardo. Det var då det, säger Leo, det var då det.

– Jag ska inte sitta här och säga att jag inte var något av en Don Juan förr. Men jag är verkligen inte sådan längre. Inte för att jag säger att jag är redo att stadga mig.

DiCaprio talar emot sig själv, lindar in sina svar, är rädd för att vara kontroversiell.

Han är som så många andra unga stjärnor trött på att vara den han en gång ville bli, skadad av att ha sett tidningarna skriva om allt det han inte ville att de skulle skriva om:

Romanserna, festerna, porrklubbsbesöken. Allt det som hans tonårsfans kastade sig över för att få veta det senaste om sin olyckliga kärlek – 90-talets stora tragiska, romantiska filmikon som dog på slutet.

Det är inte den bild han vill ge av sig själv. Han vill tala om sig själv som skådespelare.

Men till New York Times säger han:

– Ja, jag har gjort alla de där grejerna. Men jag tror, till slut, att det muterar din förmåga att vara bara med en enda person.

Hallelujah, Leonardo är en förändrad man.

Så det verkar passa honom att inte vara alla tjejernas drömprins längre – de har hittat andra filmpojkar – och DiCaprio kan återigen bli det han en gång var: en respekterad skådespelare i mindre filmer, halvindieaktören som egentligen mest av en slump hamnade i den enorma superjättesuccén ’’Titanic’’. Fast ’’mindre filmer’’ är det inte längre.

När han nu gör comeback efter ljumma ’’The Beach’’ för tre år sedan är det med de största av de största: Hollywoods guldkalv Steven Spielberg och ’’den stora amerikanska filmskaparen’’, som DiCaprio säger: Martin Scorsese.

I Scorseses Sverigeaktuella

’’Gangs of New York’’ befinner sig DiCaprio åter på 1800-talet, i slumområdet Five Points i New York (Londonslummens skildrare nummer ett, Charles Dickens, sa vid ett besök 1842 att det var det värsta han sett).

Det var där New York föddes, enligt filmen. På gatorna.

Dit kommer Amsterdam Vallon (Leo) för att hämnas på sin pappas mördare, den fasansfulle Bill the Butcher (Daniel Day-Lewis i en roll som skriker Oscar), som han samtidigt hamnar i ett mentorförhållande till.

Filmen är våldsam och Leonardo pumpade upp sig och lärde sig hur man slåss på 1800-talsvis.

– Jag arbetade med en historiker som kunde allt om olika slagssmålstilar. Han frågade vilket gäng min figur tillhörde. Jag sa Dead Rabbits och då sa han att det var catch-a-catch. I stort sett är det grekisk-romersk brottning mixad med diverse armlås och olika positioner för att bryta av ben och sånt, säger Leonardo med ett litet leende.

Leonardo ser pigg och glad ut, har jeans och en urtvättad tröja som för att markera att han är en seriös skådespelare men ögonen avslöjar honom.

Han har filmstjärneögon.

Man känner igen dem när man ser dem.

Leonardo berättar

att legendariske Scorsese inte regisserar med järnhand, att han ’’respekterar skådespelarens process’’, vet vad han vill men låter skådespelaren hitta det själv.

– Alla kände sig som del av någonting stort, alla gick på tå och var oerhört fokuserade. Jag skulle inte vilja säga att det var en avslappnad atmosfär. Vi hängde inte runt och drog vitsar. Alla var väldigt allvarliga.

En av dem som verkligen inte var avslappnad var Daniel Day-Lewis – mannen som drog sig undan skådespelarkarriären och blev skomakare i Florens, Italien – som sällan klev ur sin ondskefulla karaktär under inspelningen.

– Han är en av de mest amazing skådespelarna i vår tid. Intensiteten han tar med sig in i en scen är otrolig. Han förkroppsligade verkligen Bill the Butcher.

– Han behöll accenten och patoset, men det fanns aldrig ett ögonblick där jag kände att jag inte kunde tala med honom om filmen eller om våra karaktärer. Det var ingen svår upplevelse, säger Leonardo med tydlig adress till ryktena om den konstige Day-Lewis och hans metod-skådespeleri.

Leo berättar att

det inte varit lätt att välja roller efter succén med ’’Titanic’’ som tog honom till en helt ny division, på gott och ont.

– Det blir svårare och svårare att hitta roller. Och det är därför jag inte har jobbat så mycket. Det är ett stort åttagande att ta sig an en film.

– Jag vill inte förstöra den möjlighet jag har som skådespelare nu. Jag vill inte slösa bort min tid. Jag vill få ut något av det. Jag vill växa som skådespelare och lära mig något och ta det till nästa nivå.

– Därför är jag mer nogräknad nu. Förr handlade det bara om karaktären. Men ju mer jag jobbat, desto mer har jag börjat tänka på regissören. Undermåligt material kan växa till nya nivåer med rätt regissörer, och jag har sett riktigt otroliga manus som blivit förstörda.

– Jag vill jobba med de bästa regissörerna som det går att jobba med, säger Leo.

Ja, vad skulle han annars göra?

Leo och kvinnorna

Fredrik Virtanen