Rymdfylld rock'n'roll

FILM

FIRESIDE

Get shot

(Startracks/Bonnier Amigo)

ROCK

Häromveckan, när jag bara hade hört två låtar från detta, Firesides femte album, skrev jag så här i en krönika:

"Luleå-bandet gör här rockmusik som både vill kommunicera med en stor publik och förverkliga höga artistiska visioner. En hel del tyder på att de kommer att lyckas."

Det var singeln "Throw it away" och den här plattans öppningsspår, "All you had", som hade slagit undan benen på mig fullständigt. Här hade vi ett Fireside som på något märkligt sätt lyckades hålla kontakten med emorötterna, ta vissa av idéerna från förra albumet "Elite" vidare och samtidigt styra in på ett nytt, avskalat och rentav riktigt rock´n´roll-svängigt spår. Allt under överinseende av producenten Kalle Gustafsson Jerneholm, mer känd som basist i Soundtrack of Our Lives.

Nu är hela "Get shot" här och de där orden gäller fortfarande.

Nog för att nyss nämnda låtar är de två kanske mest direkta spåren på albumet, men inget som helst tvivel råder om att vi som befarade att Fireside på "Elite" var ett band i upplösningstillstånd - en hel del tydde ju på det, även om de där spänningarna nog hjälpte till att göra plattan precis så där intensiv och febrig som den var i all sin experimentlusta - kan andas ut.

För om "Get shot" signalerar något så är det att Fireside verkligen är på banan igen. Det handlar åter om enklare, kortare låtar, genomsyrade av den spontanitet som föds när de skapas direkt i studion.

"All you had" är en ren nervbomb, förmodligen en av årets stora rocklåtar, med en Kristofer Åström som öppnar upp alla känslokanaler bakom mikrofonen och bara låter blodet flöda, samtidigt som bandet knastrar och distar bakom honom, ständigt med fokus framåt.

"Follow follow" smälter samman Firesides sårbara kantighet med det där fantastiskt rymdfyllda akustiska rock"n"roll-gunget som vi känner igen från Soundtrack of Our Lives sentida produktion.

"I"m coming home" skulle nästan kunna beskrivas som en countryballad i Fireside-kläder, innerlig och vacker och effektivt byggd på en samplad söndertrasad orgelslinga.

"Player", finalen, är närmast episk i stämningen, med en av Åströms bästa Fireside-texter. Laddad av den där dallrande uppriktigheten som han nästan bara kommer åt när han får stå och kämpa framför Frans Johanssons drivande bas och Pelle Gunnerfeldts aldrig förutsägbara gitarroväsen.

Fireside är ett av landets allra bästa rockband. Jag har sagt det förr, men "Get shot" stryker ytterligare ett tjockt streck under påståendet.

Webb-radio

Hör Fireside spela och kommentera sin nya platta:

Lyssna

Fireside - Get Shot

Håkan Steen