Drama om folkmord som inte riktigt berör

FILM

Ararat

Kanadensiskt drama i regi av Atom Egoyan, med Arsinée Khanjian, Eric Bogosian, Charles

Medan förintelsen bara förnekas av dumskallar, har turkarnas utrotning av på en miljon armenier 1915 fallit i glömska hos de flesta. Officiellt förnekas folkmordet fortfarande av Turkiet.

Atom Egoyan – bosatt i Kanada, med armenisk bakgrund – rotar här i sitt förflutna på ett elegant men kanske lite onödigt rörigt sätt. Om någon gjorde en dokumentärfilm om hans karriär, vore ”Regissören som alltid krånglar till sina historier” en bra titel.

”Ararat” – titeln syftar på den bergskedja som låg i närheten av där folkmordet ägde rum – är inget klassiskt historiskt epos.

I centrum står en konstprofessor (Arsinée Khanjian) som anlitas som historisk expert på en filminspelning om de våldsamma händelserna. Charles Aznavour är den hyllade regissören som gör filmen och i Egoyans film återskapas utrotningen via scener från inspelningen.

Samtidigt får vi följa några av skådespelarna och deras känslor inför filmens handling, konstprofessorns son och hans udda och mycket laddade kärlekshistoria med sin styvsyster och sådär i förbifarten får vi några sidohistorier till, bland annat om en tulltjänsteman (Christopher Plummer) med en homosexuell son.

Som historisk och politisk lektion, familjedrama, kärlekshistoria och metafilm hänger ”Ararat” ihop på ett otroligt elegant sätt. Nästan för elegant.

För trots de hemska händelser som filmen utgår från, blir man aldrig riktigt berörd på samma sätt som av till exempel Spielbergs förintelse-film ”Schindler’s list”.

Jan-Olov Andersson