Festivalen startade - med en kalkonfilm

1 av 3 | Foto: GETTY IMAGES
Penélope Cruz kom utan pojkvännen Tom Cruise.
FILM

CANNES

I går startade den 56:e upplagan av filmfestivalen i Cannes.

Med en riktig kalkonfilm.

Och med Penélope Cruz i centrum, hon kom utan sin berömda pojkvän Tom Cruise.

Filmen är inte mycket att säga om. "Fan fan la Tulipe" är ett krigs-, kärleks- och kostymdrama i 1700-talsmiljö som redan har blivit en berömd film i Frankrike för femtio år sedan. Själv tycker jag det var buskis på Åsa Nisse-nivå.

Penélope Cruz fick förstås frågan om varför inte pojkvännen Tom Cruise är med henne här.

Svaret blev kort:

- Han kunde inte. Han jobbar (på en filminspelning på Nya Zeeland).

Samtalsämnet är inte populärt.

- Jag vill inte prata om honom. Jag vill inte ens nämna den här personens namn, för allt jag säger återanvänds bara om och om igen i olika artiklar.

Monica Bellucci var med i förra årets stora skandalfilm "Irréversible", med en scen där hon blev våldtagen i tio minuter. I år är den italienska skådisen lite av festivalens ansikte utåt. Hon höll i invigningsgalan och ska även leda prisutdelningen nästa söndag. Och så har hon en stor biroll i "Matrix reloaded", som har världspremiär i dag.

Festivalledningen tittade på 908 långfilmer från 81 länder, innan man valde ut de 52 som visas i den officiella avdelningen. Ingen svensk film dög.

Och efter att ha tittat på 1 590 kortfilmer, hamnade till sist nio i tävlingen om Guldpalmen. Där platsade Karolina Jonssons "Novembersnö".

"Långt ner i halsen" (1972) är alla tiders mest framgångsrika porrfilm. Nu kommer snart "Inside deep throat", en dokumentärfilm om det fenomen som filmen blev. Stjärnan Linda Lovelace dog i fjol.

Luc Besson, som brukar kallas "Frankrikes Steven Spielberg", ska göra en film om fotboll inför Fifas 100-årsjubileum nästa vår.

- Jag är tokig i fotboll. Det ska bli en humoristisk skildring av fotbollens historia, säger Besson.

I dag ser jag världspremiären på "Matrix reloaded".

Webb-radio

Aftonbladets Jan-Olov Andersson rapporterar direkt från Cannes.

Jan-Olov Andersson