En hopplös historia

FILM

Förlagan "Till sanningens lov" räknas som en av bagatellerna i Akademi-ledamoten Torgny Lindgrens författarskap. Filmversionen är det absoluta bottennappet i Kjell Gredes karriär som filmregissör.

Det börjar dock hyfsat. Theodor och Paula har haft hela sin barndom tillsammans i ett litet svenskt samhälle. Vackra bilder om en vacker vänskap. Sedan går de skilda vägar. Som vuxen ( Tuva Novotny) blir Paula en framgångsrik sångerska, typ Carola stylad som Britney Spears. Kvar i ram- och glasbutiken han ärvt, går den tafatte och vuxne Theodor ( Shanti Roney) och längtar. Han ruinerar sig på en tavla på en auktion. Köpet kommer att för alltid förändra hans liv, men varför han blev så besatt av målningen får vi aldrig någon förklaring till.

Över huvud taget är detta en kärlekshistoria som det vilar ett slags overkligt sagoskimmer över. Som att den utspelas i ett Sverige som inte längre finns. Där birollsfigurer - journalister, skattmasar, en elak manager ( Örjan Ramberg) i musikbranschen, en konstspekulant ( Simon Norrthon) och några till - är som hämtade ur en Åsa-Nisse-film.

Det har lagts ned betydligt mer energi på foto, scenografi och kläder, än att få någon ordning på intrigen eller den styltiga dialogen. Visst finns här några få scener som etsar sig fast. Roney och Novotny kämpar på tappert med sina hopplösa rollfigurer. Tord Petersons farfar är älskvärd och man hade gärna sett fler scener som förklarat det komplicerade förhållandet mellan Paula och hennes mamma ( Ing-Marie Carlsson, som blåser lite liv i filmen i varje scen hon är med i).

Som helhet är det ändå en tämligen hopplös historia.

Kommer du med mig då

Jan-Olov Andersson