Sundvalls nya film får hård kritik

Svenska freds: Den glorifierar krig

1 av 3 | Foto: ALF LINDBERGH
ALLA FÖRSVARETS KRAV INFRIADES För att "Hotet" skulle få önskad effekt som reklamfilm för Flygvapnet krävde Försvaret att få kontroll över inspelningen. Bland annat ville Flygvapnet fritt få granska manuset för att framställas i rätt dager och att en kvinna i uniform skulle vara med i filmen. - "Hotet" får gärna fungera som rekryteringsfilm, säger Kjell Sundvall (till vänster).
FILM

Svenska freds går till attack mot Kjell Sundvall. De anklagar "Hotet" för att vara en reklamfilm för Jas Gripen.

Och Flygvapnet håller med.

- Vi har varit väldigt duktiga produktplacerare och kommer att göra betydande rekryteringsvinster, säger Anders Linnér, koordinator hos Försvarsmakten.

I går kväll var det galapremiär för Kjell Sundvalls nya actionfilm "Hotet" i Stockholm. Och Flygvapnet har all anledning att fira. Sällan har Jas-planen och svenska stridspiloter framställts i en mer positiv dager.

- Varumärket för Gripen har inte varit det bästa. Fortfarande kopplar de flesta ihop planet med olyckan på Vattenfestivalen, säger Staffan Slörner som jobbar med rekrytering inom Försvarsmakten.

Ökning av sökande

- Vi tycker det är jätteviktigt med filmer som "Hotet". Filmen har ett känslomässigt budskap som fungerar mycket bättre på vår målgrupp än vanlig samhällsinformation.

Staffan Slörner vet vad han snackar om. Efter premiären av "Top gun" 1986 steg antalet sökande på stridspilotutbildningen från 1 200 sökande per år till 1 800. 2002 var siffran nere på katastrofala 600 personer.

Nu hoppas Flygvapnet få en ny "Top gun"-effekt av svenska "Hotet".

Därför krävde de också kontroll över inspelningen:

Fri tillgång till alla flygplansbilder för att använda i reklam för att locka mer folk till pilotutbildningen.

Att det måste finnas en kvinna i uniform i en betydande roll i filmen eftersom man vill ha in fler kvinnor i Försvaret.

Fritt få granska manuset för att framställas i rätt dager.

Alla krav infriades - mot att filmbolaget fick filma några av Flygvapnets ordinarie flygövningar. Allt extramaterial och extratid fick bolaget betala för.

"Har mest att vinna"

- Vi är nöjda med hur försvarsmakten speglas i "Hotet". Vi får massor av reklam utan att ha gjort av med några skattepengar, säger Anders Linnér, Försvarsmaktens koordinator gentemot filmbolaget. Det är faktiskt vi som har mest att vinna på det här.

Det håller Ove Wagermark på Gripen International med om, det företag som säljer Jas utomlands för Saabs räkning.

"Hoppas på Brasilien"

- Vi hoppas den visas utomlands. Just nu jobbar vi på en stororder från Brasilien. Brasilianarna gillar ju action, "Hotet" kanske kan bidra till att ro den här affären i hamn, säger han.

Svenska freds- och skiljedomsföreningen går nu till attack mot "Hotet". Fredsorganisationen är rasande över den glorifiering av krigföring och stridsflyg som filmen står för.

- Jag blir otroligt upprörd. Det här är en hyllning till Gripen och Försvaret. Sundvall är bara en bricka i ett spel där det gäller att lyfta Jas-projektet till skyarna, säger ordförande Frida Blom.

- Det är extra upprörande när de satsar på en film som når ut till en ung målgrupp som annars inte nås av Försvarsmaktens kampanjer.

Kjell Sundvall förstår dock inte kritiken.

- Det skulle ha varit omöjligt att göra filmen utan Flygvapnets medverkan. Men det kunde lika gärna rört sig om läkemedel eller mobiltelefoner, säger han.

Tycker du inte att det finns en viss skillnad när det är produktplacering som rör krigföring?

- Tvärtom. Om jag inte hade varit regissör skulle jag vilja vara pilot. Sverige har ett försvar och vi bygger Jas, det är ett faktum även om många inte vill se det.

Är du bara en bricka i ett spel?

- Äh, det där får stå för Svenska freds. Flygvapnet har varit väldigt öppna. De har problem med rekrytering och jag ser inga problem i att göra en film som visar en positiv bild av Flygvapnet. "Hotet" kan gärna fungera som en rekryteringsfilm för dem, det ställer jag upp på.

Kraschade under uppvisning 1993

Karin Lindstedt