En familj i totalt kaos

”The Mother” tar sina rollfigurer på allvar

FILM
Nej, filmen heter inte ”Mormor blir påsatt bakifrån”.
Foto: buena vista
Nej, filmen heter inte ”Mormor blir påsatt bakifrån”.

Vid världspremiären under fjolårets Cannes-festival skämtade de brittiska journalisterna cyniskt om filmen och döpte om den till "Mormor blir påsatt bakifrån".

Kanske var det ett sätt att värja sig mot en film som faktiskt tar sina rollfigurer och det som händer dem på allvar.

Ett äldre par, May och Toots ( Anne Reid, Peter Vaughan), åker till London och besöker sina två barn. Maken dör då hjärtat inte orkar längre. Hon stannar kvar hos barnen, känslomässigt klarar hon inte av att återvända till hemmet.

Hanif Kureishi, välkänd författare till böcker, tv-serier och filmmanus om klass, sex, kärlek och konventionsbrott, koncentrerar sig här på familjen.

Ytligt sett handlar det om en äldre kvinnas sexuella uppvaknande.

- Jag trodde nästa man som skulle röra vid mig skulle vara begravningsentreprenören, säger May efter en omgång i sängen med den hälften så gamla hantverkaren ( Daniel Craig) som renoverar sonens lyxvilla. Hantverkaren, som är gift, knarkmissbrukare och temperamentsfull, har också ett förhållande med kvinnans dotter ( Cathryn Bradshaw).

När alla dessa relationer ställs på sin spets, har vi redan kunnat konstatera att detta är en familj i totalt kaos, där främst dottern redan tidigare alltid har känt sig sviken av mamman.

Starkt och omtumlande, med lysande skådespeleri av inte minst 68-åriga Anne Reid, naken både fysiskt och psykiskt. Att Roger Michell ("Notting Hill") har regisserat innebär dock inte att det är en romantisk komedi i må bra-genren, snarare raka motsatsen.

The Mother

Jan-Olov Andersson