Skandalerna bara växer

Silver City är kritisk mot alla makthavare

FILM
Daryl Hannah spänner bågen.
Foto: nonstop entertainment
Daryl Hannah spänner bågen.

Bara drygt en månad till presidentvalet i USA. På amerikanska biografer rullar flera George W Bush-kritiska dokumentärfilmer, med Michael Moores ”Fahrenheit 9/11” i spetsen

John Sayles spelfilm handlar visserligen om en Bush-liknande politiker, men är egentligen snarare kritisk mot alla tänkbara makthavare.

Colorados blivande guvernör Dickie Pilager (Chris Cooper) har lånat åtskilliga drag från USA:s nuvarande president: bakgrunden, här är pappan en rik senator, sättet att prata, oförmågan att uttrycka sig på ett vettigt sätt om inte hans pr-chef (Richard Dreyfuss) har berättat exakt vad han ska säga. Utåt sett är Pilager en miljökämpe, i verkligheten backas han upp av industriföretag som inte alls vill ha strängare regler mot farliga miljöutsläpp.

Filmens hjälte är Danny O’Brien (Danny Huston), före detta radikal undersökande journalist, som nu jobbar som privatdeckare.

Det är han som börjar rota i en skandal, som växer sig allt större och handlar om allt från miljöförstöring till mord och utnyttjande av illegala mexikanska invandrare.

John Sayles slår åt alla håll, oftast på ett väldigt subtilt sätt. Nästan alla är cyniker och handlar i egen sak, även de radikala journalisterna.

Undantaget är en bortskämd, rik, festglad och pilsk kvinna (Daryl Hannah, i en ännu mer knäpp roll än i Tarantinos ”Kill Bill”-filmer), som är syster till den blivande guvernören och blir en oväntad länk till sanningen för privatdeckaren.

Få regissörer är så skickliga som John Sayles att hålla igång en historia med massor av rollfigurer inblandade. Skådespeleriet är utmärkt. Men filmen känns ändå inte fullt så engagerande som hans bästa ensemblefilmer, som ”City of hope” och framför allt ”Lone Star”. Kanske för att några av personerna blir mer karikatyrer än människor av kött och blod.

Silver City

Jan-Olov Andersson