En svensk folkhems-”Matrix”

Storm bygger på överraskningar

FILM

Svensk THRILLER av Måns Mårlind och Björn Stein. Med Eric Ericson, Eva Röse, Jonas Karlsson, Lina Englund m fl.

Jonas Karlsson i Storm.
Foto: Linus Sandgren
Jonas Karlsson i Storm.

En svensk folkhems-”Matrix”. Och det är menat som beröm.

Två unga regissörer, uppvuxna på genrefilm, har på knappt två timmar lyckats stuva in så gott som alla intryck som har fastnat hos dem under biobesöken från tonårstiden och framåt.

Det är futuristisk science fiction, serietidningsestetik, tidsresor, parallella universum, Stephen King-influenser, Charlie Kaufman-humor och, faktiskt, även lite allvar i botten.

Det är också en film som väldigt mycket bygger på överraskningar, så jag ska inte orda allt för mycket om intrigen.

Sex och droger

Bara att Eric Ericson spelar en nöjesjournalist som lämnat hålan Vänersborg och nu lever ett egofixerat liv i Stockholms innekretsar med sex, drugs & rock’n’ roll. Att Eva Röse är en serietidningsliknande hjältinna som kommer att förändra hans liv. Att Jonas Karlsson är otroligt cool i bakåtslickat hår, som en djävulsliknande figur. Och att det är action och humor och resor in i parallella universum och bakåt till obehagliga händelser i det förflutna, på svenska bondvischan.

Snygg klippning

Enormt läckert ljudarbete, ovanligt genomtänkt bildspråk och rapp klippning gör ”Storm” till en väldigt häftig filmupplevelse.

Det är först efteråt man hinner fundera över vad man har sett och då kanske tycker att det i likhet med duons tv-serie ”De drabbade” ibland blir lite överlastat med händelser och effekter, ibland även på gränsen till lite larvigt, att de kanske inte riktigt har lyckats knyta ihop alla trådar.

Men medan filmen rullar, är ”Storm” oavbrutet underhållande.

Jan-Olov Andersson