Så luras du i filmbutiken

Kändisarna ställer upp i bluffkampanj

skriver brev Både Cecilia Frode och Michael Nyqvist är med i en kampanjen för att få svenskarna att köpa mer dvd-filmer. Men de vet inte om att kampanjens budskap inte stämmer. De säger till Aftonbladet att de förutsatt att informationen varit korrekt.
skriver brev Både Cecilia Frode och Michael Nyqvist är med i en kampanjen för att få svenskarna att köpa mer dvd-filmer. Men de vet inte om att kampanjens budskap inte stämmer. De säger till Aftonbladet att de förutsatt att informationen varit korrekt.
FILM

Köp en dvd i Sverige. På omslaget sitter ett färgglatt hjärta.

Där står att 36 procent av priset går in i filmproduktion. I kartongen ligger brev från Michael Nyqvist eller Cecilia Frode som tackar köparen för att han stöder svensk film. Det låter bra.

Men det är lögn.

Den färglada lilla klisterlappen sitter både på svenska och utländska filmer.
Den färglada lilla klisterlappen sitter både på svenska och utländska filmer.

Ingen i filmbranschen förstår de där klisterlapparna.

Knappt de som satt dit dem.

Svenska folket köper mycket film. Förra året såldes dvd och vhs för 2,45 miljarder kronor i landet.

Tänk om 36 procent av de pengarna gått till ny svensk film. Över 800 miljoner.

Men så är det inte.

Det märkliga med de här klisterlapparna är att de sitter även på amerikanska filmer, från bolag som Fox och Warner.

Biobiljetter för miljoner

Ännu märkligare är att just dvd-branschen inte är med i filmavtalet. Köper du biobiljett går 10 procent av biljettpriset till Svenska Filminstutet. Förra året köpte vi biobiljetter för 942 miljoner kronor. Men videobolagen står utanför avtalet.

Björn Gregfeldt är vd på Filmägarnas kontrollbyrå som ligger bakom kampanjen.

Det kan väl inte vara sant att en tredjedel av vad vi betalar för en dvd går till ny film?

– Det är naturligtvis ingen exakt vetenskap.

Men videobranschen är ju inte med i nya filmavtalet?

– Nej.

Så videobolagen ger ingenting till ny svensk film?

– Jo, de flesta nya svenska filmer har finansiering från video-bolagen, men vi går inte omvägen via Svenska Filminstitutet utan satsar pengar direkt i filmerna.

Kan inte svara

Men flera av de amerikanska bolagen satsar aldrig pengar i svensk filmproduktion?

– Vi har gjort en snittberäkning.

Hur då?

Ja, det kan Björn Gregfeldt inte svara på just då. Hur branschen kom fram till siffran 36 procent.

Under tiden kan vi prata med Colin Nutley. Klisterhjärtat sitter på hans färska dvd ”Heartbreak hotel”.

Vad tycker du om kampanjen?

– Jag förstår inte vad de menar, säger Colin Nutley. Jag tolkar det som att de nu ska satsa en tredjedel av intäkterna från dvd-försäljningen i ny svensk film. Det är mycket pengar. Som producent skulle jag väldigt gärna vilja veta hur man kan få de pengarna.

Brev i fodralen

Några som tror på videobolagens matematik är skådespelare. Sven Wollter, Kjell Bergqvist, Cecilia Frode, Felix Herngren, Michael Nyqvist och Katarina Ewerlöf har alla skrivit personliga brev som tackar filmköparna för att de stöder svensk film. De ligger bredvid filmen.

”Bästa finansiär” skriver Felix Herngren. ”Du är visst finansiär av svensk film. En tredjedel av alla pengar som kommer in från hyr/köp går direkt in i ny filmproduktion.”

Några veckor senare har Björn Gregfeldt fått fram sifforna bakom påståendet att 36 procent satsas på svensk film. Se cirklarna här intill. Om man räknar på snittpriset för dvd i Sverige, som är 100 kronor. Det stämmer dock inte på en ny svensk dvd som kostar kring 200 kronor.

Men hur kan ni påstå att de amerikanska bolagen satsar pengar i svensk film?

–?Men det säger vi inte. Vi menar att vinsten på amerikansk dvd går in i amerikansk film, fransk dvd i fransk film.

Aha, men det intrycket får man inte av er kampanj? Ni vet väl inte hur mycket av vinsten amerikanska bolag satsar i nyproduktion?

– Nej, det är klart att de pengarna går tillbaka till produktionsbolagen och sedan kan det vara olika hur mycket de lägger på ny film.

I Felix Herngrens brev står att en tredjedel av det kunden betalar går in i svensk filmproduktion.

All sorts film

– Det är en slarvig formulering, säger BJörn Gregfeldt. Dessutom menar vi produktionen av all sorts dvd, även tv-program och instruktionsfilmer.

Den som tror att klisterhjärtat betyder att en tredjedel av vad man betalar för en dvd går rakt in i svensk filmproduktion blir alltså lurad.

Jens Peterson