Roligt och förtrollande

Att återvända är en film om sökandet efter sanningen

FILM

Spansk komedi i regi av Pedro Almodóvar, med bl a Penelope Cruz, Carmen Maura och Lola Duenas.

Penelope Cruz, Pedro Almodovar och Carmen Maura anländer till filmfestivalen i Cannes.
Foto: AP
Penelope Cruz, Pedro Almodovar och Carmen Maura anländer till filmfestivalen i Cannes.

Pedro Almodóvars nya är lika lätt att älska som ”Kvinnor på gränsen till nervsammanbrott” och lika gripande som ”Allt om min mamma”. Den börjar med en fantastisk scen när äldre kvinnor putsar gravstenar efter sina män, och fortsätter röra sig i ett kargt landskap mellan liv och död.

Det går rykten i byn om att en död kvinna, Irene, går igen. ”Att återvända” är en berättelse om att hitta sanningen i det förflutna, mellan det som hände då och det som sker nu. Mellan storstaden Madrid och byn på landet i La Mancha där huvudpersonerna i filmen har sitt ursprung.

Här finns en blodig kniv och ett lik som ska gömmas i några spännande sekvenser. Men ”Att återvända” är ingen thriller, utan blandar skratt och pinsamheter med dramat och det övernaturliga.

I en scen syns Viscontis ”Den vackraste” från 1951, med Anna Magnani som en mamma som vill offra allt för sin dotters framgång.

I ”Att återvända” gör Penelope Cruz sin hittills bästa roll som Raimunda, dotter till den spökande Irene. En moderlig kvinna som lagar mat och löser alla problem. Om mödrar och döttrar, om starka kvinnor som tar tag i livet. Männen bedrar och förstör.

Det är en sensuell film, men det handlar inte om sex. Kärleken i den här berättelsen är den mellan föräldrar och barn, släktingar och vänner som tar hand om varandra.

Det doftar om filmens bilder och den har ett underbart sångnummer när Raimunda trollbinder ett filmteam som firar en avslutad inspelning. Almodóvar hinner också med ännu en örfil åt spansk tv.

Han är sig lik, men bara på det viset att han är en originell filmskapare som tar med oss på ännu en fascinerande resa.

Jens Peterson