En lång fröjd för ögat

Marie Antoinette är en supercool kostymfilm

Foto: Sony Pictures
FILM

Amerikanskt-franskt drama av Sofia Coppola med bl a Kirsten Dunst och Jason Schwartzman.

Kirsten Dunst spelar drottningen som käkade bakelser, drack champagne och bytte skor hela dagarna.
Foto: Sony Pictures
Kirsten Dunst spelar drottningen som käkade bakelser, drack champagne och bytte skor hela dagarna.

Sofia Coppola är tillbaka, tre år efter den hejdlöst rosade ”Lost in translation”. I ”Marie Antoinette” skildrar hon den mytomspunna och olycksaliga franska drottningens liv i Versailles, från att hon skickades dit från Österrike som ung tonåring till att revolutionens hungriga folkmassor skiljde hennes huvud från kroppen.

I ”Marie Antoinette” är det en lite annan drottning vi får möta än den i historieböckerna. Hon som på papperet framställs som en egoistisk och insnöad regent, som ska ha yttrat den berömda frasen ”Låt dem äta kakor” när hon fick höra att folket saknade bröd, får fler dimensioner i Kirsten Dunsts skickliga och skira tolkning.

Visst är hon ignorant, tanklös och slösaktig med landets finanser – men hon är också barnslig, ensam, ung, varm och törstande efter närhet. Hon är alltför långt hemifrån, och totalt avskärmad från världen utanför slottet.

Franska kritiker har haft en del invändningar mot filmen, kanske mest för att denna historiskt så kontroversiella figur framställs som mänsklig och ganska harmlös.

Personligen tycker jag dock inte att det spelar någon roll. Coppola har inte varit ute efter att göra ett historiskt dokument. Hon har gjort en visuell fest som utspelar sig bland spetsar och peruker, broderier, bakverk, champagne, guld, dekadens och överdådig lyx, ackompanjerad av en blandning av klassisk och modern musik som gör ”Marie Antoinette” till den coolaste kostymrullen i mannaminne.

Det här är en fullständigt förtjusande rosa filmbakelse med massor av grädde.

Karolina Fjellborg