Mästare på spänning

Han har satt sina spår – överallt ...

1 av 2
Alfred Hitchcock marknadsförde sig själv som expert på kalla kårar och kusligheter.
FILM

Du kanske tror att du inte sett Alfred Hitchcock på film.

Det har du. Han har satt sina spår överallt.

Mästaren på spänning har lämnat många bilder efter sig. Senaste James Bond är bara ett exempel.

Jag besökte inspelningen av nya 007-äventyret ”Quantum of solace” i Österrike i våras. James Bond iakttar skurkarna under en operaföreställning och försöker ta reda på vad som sker.

Spänning medan musiken dånar på scen.

Det påminner om Hitchcocks film ”Mannen som visste för mycket”, där någon ska skjutas mitt under en konsert.

– Javisst, säger regissören Marc Forster när jag frågar honom. Jag har påverkats mycket av Hitchcocks filmer. I ”Quantum of solace” finns även en hälsning till hans mästerverk ”I sista minuten”.

Där hjälten Cary Grant står på ett öde fält och blir attackerad av ett flygplan mitt på ljusa dagen. En av många Hitchcock-scener som blivit filmhistoria.

Nye Bond: Jag gilllar Hitchcock

James Bond håller med.

- Ja, jag gillar Hitchcocks filmer och vi pratade om det under inspelningen, säger Daniel Craig. Marc sa ”vi måste göra en vacker film” och han kan enormt mycket filmhistoria. Det kan vara hur ljuset faller och gör en skugga på golvet. Hitchcock skapade så många fantastiska filmögonblick.

Franske regissören Francois Truffaut, som skrev en intressant intervjubok med Alfred Hitchcock på 1960-talet, tyckte att alla James Bond var sämre karikatyrer av Hitchock, i synnerhet ”I sista minuten”.

Och när man ser en gammal goding som ”Utrik-eskorrespondenten” från 1940 i dag känns den som en modell för modern action. En reporter som jagar skumma typer under andra världskriget. Biljakt. Skottlossning och en mördare flyr genom ett hav av paraplyer i en minnesvärd scen.

Det görs fortfarande nya filmer i Hitchcocks anda. Färska stjärnan Shia LaBeouf spelar en tonåring i thrillern ”Disturbia” som kom förra året. Efter ett mindre brott, får han fotboja i hemmet. Har långtråkigt, spejar på grannarna - och misstänker att en mystisk man i huset intill är en mördare.

Jovisst. Samma intrig som i Hitchcocks ”Fönstret åt gården”.

Det finns gott om sådana exempel. Innan biobesökarna skrämdes av ”Hajen” gjorde Hitchock ”Fåglarna” som gav allt med vingar och näbb dåligt rykte. Hans ”Slå nollan till polisen” blev ”Ett perfekt mord” med Michael Douglas, Gwyneth Paltrow och Viggo Mortensen. När bröderna Coen pratade om sin nya film ”Burn after reading” i Venedig i september dök Hitchcocks filmer upp flera gånger.

Dyker själv upp i sina filmer

Alfred Hitchcock är känd för skräck och spänning, och var skicklig på att marknadsföra sig själv som expert på kalla kårar och kusligheter. Han hade en tv-serie med raffinerade thrillers, och gjorde sin profil till ett framgångsrikt varumärke.

En annan gimmick är att han dyker upp som hastigast i de flesta av sina filmer.

Allt var inte skrikande skräck. Långt ifrån. Det finns många olika sorters spänning i hans filmer, men också mycket humor.

Hitcock förberedde filmerna mycket omsorgsfullt och visste exakt vilka bilder han skulle ta. Han började regissera under stumfilmstiden och var alltid noga med att berätta med bilder, inte ord. Han utvecklade filmens form, inspirerad av tyska mästare som FW Murnau, och klurade ut nya bildlösningar och kamerarörelser.

Ofta handlar det om någon oskyldig som blir anklagad och flyr för att rentvå sig själv.

Hitchock berättade själv hur han som 5-åring blev skickad till polisstationen hemma i London av sin pappa. Där fick den lille Alfred ge en lapp till polisen, med uppmaning att låsa in gossen en stund i en cell som straff för något. Rädslan för poliser, och för oskyldiga som ska straffas, fanns kvar i många av hans filmer. En otäckt barndomsminne som gav Hitchock mentala ärr för livet. Men ur den ångesten kom också många filmögonblick som fängslat en värld.

Jens Peterson