Sista skriket i Hollywood

Så blev lågbudgetskräckisen ”Paranormal activity” en abnorm succé

1 av 2 | Foto: Foto: SF
”Den var för otäck för att se ensam på kvällen. Jag väntade till fullt dagsljus dagen därpå. Ändå skrämde den livet ur mig”, säger Steven Spielberg om ”Paranormal activity”. När regissören fick upp ögonen för filmen följde publiken efter.
FILM

HOLLYWOOD. ”Paranormal activity” har kostat 77 000 kronor att spela in.

Vid premiären i USA drog den in mer än 157 miljoner kronor.

Den har blivit skräckfilmen som får Hollywood att skrika – av glädje.

– Det känns nästan overkligt. För ett år sedan såg det ut som om filmen inte ens skulle släppas på biograferna, säger den ena av filmens två huvudrollsinnehavare, Micah Sloat.

Även om filmen just börjat slå på bred front är historien om den redan legendarisk i Hollywood.

Den spelades in under en vecka 2006 av tv-spelsmakaren Oren Peli i hans hus i San Diego.

Total kostnad: 77 000 kronor.

Året därpå visades den på filmfestivaler.

Spielberg tog hem den

Dreamworks övervägde då att köpa rättigheterna och göra en stjärnspäckad nyinspelning.

Men allt ändrades när Steven Spielberg tog med sig en kopia av filmen hem.

När han sett färdigt skräckisen om vad som händer i ett hus när vi sover upptäckte han att dörren till hans badrum oförklarligt stod låst.

Historien gör gällande att han trodde att dvd:n var förhäxad.

Uppgifterna spreds snabbt på Facebook och Twitter. Det bäddade för ”PA”-kulten.

I dag säger han i Entertainment Weekly:

– Den var för otäck för att se ensam på kvällen. Jag väntade till fullt dagsljus dagen därpå. Ändå skrämde den livet ur mig.

Biljettbrist ökade intresset

När Paramount, som köpte Dreamworks, till slut började visa filmen valde bolaget ut 13 collegestäder. Visningstid: midnatt.

Bristen på biljetter bara ökade intresset.

På kort tid spelade filmen in mer än åtta miljoner kronor.

Paramount uppmanade då fansen att gå ut på internet och kräva fler visningar.

Det har gjort att filmbolaget i annonser kan hävda att ”Paranormal activities” är världens första stora filmrelease som tvingats fram av publiken.

Nu visas den på 760 biografer i USA.

Peli fick idén till filmen efter att ha hört underliga ljud i sitt eget hus.

– Det fick mig att undra vad som sker när vi sover, säger han.

Skådespelarna Micah och

Katie Featherston rekryterades. Därefter påbörjades inspelningen av de första scenerna där den klarsynta eleven Katie och den skeptiska daytradern Micah drabbas av de inledande, orosbådande tecknen.

Ser vad paret ser

”Paranormal activities” är ingen slasherfilm i stil med ”Alla helgons blodiga natt” eller ”Fredagen den 13:e”. Stämningen byggs långsamt upp medan snaran undan för undan dras åt. Den klaustrofobiska känslan bara förstärks av att kameran aldrig lämnar parets förhäxade ägor. Tittarna kan se vad Micah och Katie ser och vad kameran spelar in när den om nätterna står på för att övervaka deras sovrum.

Väntans tider

För den som är ute efter att skrämmas är det enligt experter ett smart grepp.

– Det är alltid otäckare att vänta på ett fruktat slag än att få det, menar de.

Peli smyger inte med var han hämtat inspiration.

Gillar ”Blair witch”

– Jag har alltid älskat läskiga filmer. ”Blair witch project” visade att man kan få något att ske med en videokamera och en mycket begränsad budget.

Fortsätter det i den här takten har ”Paranormal activities” snart skrämt av USA:s biobesökare 700 miljoner kronor.

FAKTA

Det här är ”Paranormal activity”

Budget: 77 000 kr

Inspelningstid: 1 vecka

Inspelat: 600 000 000 kr

Inspelningsstart: Oktober 2006. Inspelningstid: En vecka. Manus: Nej (Peli uppmanade skådespelarna att improvisera). Filmteam: Nej (Peli ville skapa hemvideo-känsla och lät huvudrollsinnehavaren dubbeljobba som kameraman). Första visningarna: Få distributörer var intresserade av att köpa filmen. Det ändrades inte när ”PA” hyllades på Los Angeles Screamfest 2007. Kontrakt: Till slut köpte Dreamworks rättigheterna för 2,45 miljoner kronor. Ändringar: Steven Spielberg föreslog ett mer dramatiskt slut på filmen. Peli gick med på det och fick 28 000 kronor för att spela in det. Marknadsföring: Trailern visar inte filmen. I stället visar den en livrädd publik som tittar på filmen. Nu: Hittills har ”Paranormal activity” spelat in ca 600 miljoner kronor bara i USA.