Maria Lundqvist: ”Känner mig kränkt”

Anklagar regissören och producenten för Glada Hudik-filmen för att ha stulit hennes filmidé

FILM

STOCKHOLM. En djup konflikt omsveper kommande svenska filmen "Hur många lingon finns det i världen".

Skådespelerskan Maria Lundqvist ser sin filmidé kidnappad av regissören och producenten.

Maria Lundqvist var en av dem som kom med filmidén att göra film om Glada Hudik-teaterns Elvisföreställning i New York.

Det var också hon som brann för filmen och som räknade med att spela huvudrollen.

I dag är hon helt borta ur projektet. Nu kritiserar hon regissören Lena Koppel ("Rallybrudar") och producenten Peter Possne med ord som man sällan hör i den hovsamma svenska filmvärlden.

– Jag skrev filmmanuset tillsammans med Pär Johansson och min dåvarande man Micke Bengtsson och ordnade delfinansiering. Vi kom med en färdig idé, ett manus och flera miljoner till producenten Peter Possne. Och det var jag som föreslog Lena Koppel som regissör.

"Kopplades bort"

Det var här som något hände, säger Maria Lundqvist.

Hon upplever det som att hon successivt kopplades bort, att man tog in en dansk manusförfattare (Trine Piil) och att hennes egen rollfigur, Britt-Marie, helt skrevs om.

– Min agent berättade att Britt-Marie blivit en 35-åring. Själv erbjöds jag en liten roll som "kvinna i kommunen". En femdagarsroll! Jag blev så otroligt ledsen och besviken. Jag ringde Peter och Lena och frågade "Vad är det som händer, hur bär ni er åt?" De föreslog att de kunde skriva om rollen igen, men jag såg att det inte var vår film längre. De hade skrivit om det mesta och jag var utskriven. Det var så sorgligt eftersom "Britt-Marie och evigheten" varit mitt hjärteprojekt i så många år, den kom till på mitt initiativ – och ämnet är att vi ska ta vara på varandra.

– Nu är filmen igång. Lena Koppel har fått sin idé – på bekostnad av en mycket stor sorg hos mig. En enorm besvikelse. Det här visar på en sådan feghet. Jag känner mig kränkt.

Kapten på skutan

Producenten Peter Possne är en av de stora makthavarna i svensk film. Han säger att han har den största respekt för Maria Lundqvist men att alla filmer måste styras av producenten:

– Det är ofta så att den färdiga filmen ligger långt från det man började med. Vi höll på jättelänge med Marias idé, sedan insåg vi att vi inte kom längre och fortsatte på ett annat sätt.

– Att en roll förändras, som i Marias fall, händer nio gånger av tio. Hon blev erbjuden att göra vilken annan kvinnlig roll hon ville, men vill man få det exakt som man önskar måste man producera filmen själv. Det är ingen lek vi håller på med utan verklighet.

Teaterförbundet inkopplat

Lena Koppel.
Lena Koppel.

Även Lena Koppel framhåller att ursprungsmanuset "inte höll måttet".

– I filmbranschen går det inte att få alla nöjda. Nu var det jag som skulle regissera och då måste jag känna att allt är hundra procent. Jag vill inte ha pajkastningar och vendettor, bara göra en bra film. Jag tycker ändå att vi lyckades lösa svårigheterna på ett bra sätt och är mycket förvånad över det som sker nu.

Maria Lundqvist säger att Teaterförbundet är inkopplat på fallet och att förhandlingar ska inledas.

Men själv har hon, säger hon, lämnat filmen bakom sig.

Däremot har hon "ställt Lena Koppel mot väggen" i ett samtal.

– Det var jag som bad Lena att vara med. Det var vår idé som hon bjöds in till. Sedan, efter allt arbete vi lagt ner, tog hon den och gjorde den till sin. Jag frågade henne rätt ut: Hur skulle du ha känt dig om någon tog ifrån dig allt?

FAKTA

BAKGRUND: GLADA HUDIK-FILMEN

"Hur många lingon finns det i världen" är filmen om Glada Hudik-teatern, en ensemble av funktionshindrade som får chansen att spela sin Elvisföreställning i New York.

Regissören Lena Koppel jobbade tidigare med Maria Lundqvist i komedin "Rallybrudar".

Förutom Glada Hudik-ensemblen ingår Vanna Rosenberg, Sverrir Gudnason, Claes Malmberg och Eva Funck i ensemblen.

Filmen har premiär i mars nästa år.

Erik Helmerson/TT Spektra