Omvände skeptiker

Karolina Fjellborg sammanfattar filmåret

Glasögonen är här för att stanna.
Glasögonen är här för att stanna.Foto: Foto: 20TH CENTURY FOX
FILM

En sammanfattande slutsats man kan dra av filmåret 2010 är att vi med dålig syn ska vänja oss vid att sitta med dubbla brillor på i biofåtöljen.

För 3D-glasögonen håller verkligen på att bli en stapelvara på biograferna.

”Avatar” (som hade premiär i december 2009) lär ju ha omvänt även de största av 3D-skeptiker under året som gick – och ”Alice i underlandet”, ”Legenden om ugglornas rike”, ”Dumma mej” och ”Toy story 3” fortsatte sedan att bekräfta teknikens fördelar.

För övrigt kan väl konstateras att George Clooney (”Up in the air”, ”Den fantastiska räven”, ”The American”, ”The men who stare at goats”) och Robert Downey Jr. (”Sherlock Holmes”, ”Iron man 2”, ”Due date”) var nästan överallt, att Carey Mulligan (”An education”, ”Wall Street: Money never sleeps”) blev årets stjärnskott – och att M. Night Shyamalan (”Devil”, ”The last airbender”) hade ett dåligt år. Igen.

Samt att Bill (”I rymden finns inga känslor”, ”Himlen är oskyldigt blå”) är ännu en begåvad Skarsgård, att Joel Kinnaman (”Snabba cash”) lär ha en lysande framtid – och att Pernilla August är ett ess både som skådespelerska (”Miss Kicki”) och regissör (”Svinalängorna”).

10 FILMUPPLEVELSER 2010

Vägen

Kannibalscenen var årets läskigaste.

Kick-ass

Lilla Chloe Moretz stod för årets absolut bästa slagsmålsscener.

Precious

Mo’Nique gestaltade med briljans en av de värsta filmmorsorna någonsin, i den här fruktansvärda men ändå hoppingivande historien om incest.

Till vildingarnas land

Maurice Sendaks barnbok blev till en magisk film i händerna på Spike Jonze.

Mark Wahlberg

Väldigt rolig i snutkomedin ”The other guys” – och det absolut bästa i den i övrigt förvånansvärt mediokra Tina Fey/Steve Carell-rullen ”En galen natt”.

Prinsessan och grodan

Det var en befrielse att se Disney gå tillbaka till sina rötter med den här charmerande tecknade filmen av den gamla skolan.

Shutter Island

Leonardo DiCaprio var strålande i Christopher Nolans nydanande ”Inception” – men han var ännu bättre i Martin Scorseses filmatisering av Dennis Lehanes sinnesbändande roman.

Karate kid

En remake som faktiskt höll måttet.

En profet

Den här franska fängelsefilmen sållade sig genast till genrens klassiker.

The social network

Så sjukt mycket talang i en och samma film.