Prinsessa

FILM

<plus4 /> Regi Teresa Fabik, med Zandra Andersson, Moa Silèn, Anastasios

<p>Det finns flera huvudpersoner som kan vara prinsessa i den här starka berättelsen.</p><p class="noIndent">I centrum står 18-åriga Maja som bor i en småstad och väger mer än de flesta. Hon drömmer om att bli skådespelare och är den mest entusiastiska medlemmen i skolans amatörteater.</p><p class="noIndent">Den tio år äldre Erika är filmare som bor i Stockholm och vill göra bra dokumentärer. Hon försörjer sig på att filma andras bröllop och tycker det är förödmjukande.</p><p class="noIndent">På ett bröllop stöter Erika ihop med Maja, som sedan hör av sig på jakt efter roller. Kanske en dokumentär om Majas försök att bli skådespelare kan vara Erikas biljett in i tv-världen?</p><p class="noIndent">Även på hemmaplan är det hårt för Maja. De andra i skolteatern skakar på huvudet åt henne, och mamma oroar sig över dotterns till synes omöjliga dröm.</p><p class="noIndent">När hon får ett erbjudande om en liten roll i en tv-serie verkar det för bra för att vara sant. Det är sant, men omständigheterna bakom och effekten av rollen gör inte Maja lyckligare.</p><p class="noIndent">”Prinsessa” är en rörande skildring av vår tids längtan efter att synas. Som många andra svenska berättelser handlar den mycket om att lämna småstaden för Stockholm. Här finns flera figurer med olika sorters sammanhang de vill byta ut mot något bättre.</p><p class="noIndent">Zandra Andersson och Moa Silén är mycket bra i huvudrollerna, och runt dem finns starka aktörer. Anastasios Soulis har trots att han endast är 22 år hunnit göra många imponerande roller. Maria Lundqvist är mamman och övertygar lika mycket när hon uppträder onaturligt inför filmens dokumentärkamera som när hon ger innerliga råd till dottern.</p><p class="noIndent">Teresa Fabiks första film ”Hip hip hora!” var också en lyhörd skildring av människor. ”Prinsessa” understryker att hon är en av våra mest intressanta regissörer.</p><p class="noIndent">Med ett tonfall som borde locka många till biograferna.</p><p class="noIndent">Bröllopen står som spön i backen i årets svenska filmer. Här presenteras de bland annat som kvinnors chans att vara prinsessa en enda gång i livet. Filmen bevisar på många sätt att det finns andra sätt att göra intryck på omvärlden.</p>

Jens Peterson