Kick-Ass

FILM

Kick-Ass

ACTIONKOMEDI Att definiera exakt vad som krävs av en film för att den ska bli kult är inte alltid helt lätt. Däremot vet man ofta att man har att göra med en kultfilm när man väl ser en.

Och Matthew Vaughns filmatisering av Mark Millars och John Romita Jr:s seriealbum ”Kick-Ass” har verkligen all potential att bli just en sådan.

I centrum för ”Kick-Ass” – som lanseras med ”Spider-Man”-parafrasen ”Med inga krafter kommer inget ansvar” – står den småtöntige serietidningsälskaren Dave Lizevski (Johnson), som bestämmer sig för att prova på livet som superhjälte trots att han inte har några som helst förutsättningar eller förmågor.

Hans första uppdrag ute på stan, iklädd en grön och gul våtdräkt, resulterar i att han hamnar på sjukhus – samt drar på sig ett rykte som gayprostituerad. Men snart lyckas han ändå, som genom ett under, göra en heroisk insats under en misshandel, och sedan dröjer det inte länge förrän Kick-Ass, som han nu kallar sig, blir en hett eftertraktad kille på internet.

Kick-Ass fortsätter därför sin svajiga och totalt inkompetenta kamp mot brottsligheten, och efter att under ett av sina dödsdömda uppdrag ha fått uppbackning av två andra, betydligt brutalare, maskerade hämnare – Big Daddy (Cage) och hans lilla elvaåriga dotter Hit-Girl (Moretz) – är han snart insyltad i ett livsfarligt krig mot gangsterbossen Frank D’Amico (Strong) och hans hejdukar.

”Kick-Ass” är en visserligen inte alls speciellt realistisk – men väldigt underhållande – tagning på superhjältar i verkligheten, där highschoolångest och sexuell frustration à la ”American pie” blandas med Tarantinodoftande våldsfrossor.

Visst är det en ganska självgod och poserande film, som är väl medveten om sin originalitet och vars coolhet inte kommer utan ansträngning – men det förtar aldrig det faktum att ”Kick-Ass” faktiskt lever upp till sin titel, och verkligen sparkar röv.

Aaron Johnson visar varför han har framtiden för sig i Hollywood och Christopher Mintz-Plasse är sedvanligt nördigt rolig som gangsterättling/bluffande superhjälte – men alldeles särskilt starkt lyser 13-åriga Chloe Moretz, som gör en både oförglömlig och aningen oroande insats som mördarmaskinen Hit-Girl.

Det här är tveklöst hennes film.

Karolina Fjellborg