Underground kräver tålamod

NÖJE

En kille kommer fram på en klubb när jag tar en paus i dj:andet.

– Marimba Roney? Wacka recensioner. Jag är en av dom som ondgör sig över dig i olika forum. Men du är grym i båset.

– Det jag spelar är ju det jag hyllar i mina

recensioner, svarade jag.

– Ja, men det är skillnad på vad man lyssnar på hemma och vad man vill höra ute. Jag lyssnar mest på underground hemma. Men du kanske dansar jämt, forsatte han.

Jo, jag dansar oftast hemma också. Min smak präglas av det. Killen ovan var skön, jag förstår honom och har på sätt och vis samma åsikt. Fast som sagt dansar jag mycket hemma och lyssnar därmed mer på klubbhiphop, som oftast är mer kommersiell, än underground. Det betyder inte att jag inte tycker om undergroundhiphop.

När blev det så laddat mellan underground och overground? När blev det fult att gilla Dr Dre och Notorious B.I.G.? När började underground betyda ”riktig” hiphop? När blev gammal hiphop underground? När blev det så att man är tvingad att välja en stil, eller tvärtom, när fick man inte gilla bara en stil?

– Jag gillar attityden och stilen som var förr, säger klubbarrangören innan han slänger på klassiker av Pete Rock & CL Smooth, Slick Rick och A Tribe Called Quest.

Det gör jag också. Det var den hiphop jag växte upp till och föll för. Men det var då. Det var dom som sålde bäst då. Nu är nu och i dag är det Ja Rule som säljer bäst.

– Nästa gång kanske du inte är så feg och bara spelar MTV-hiphop, beklagar sig en annan kille när jag har slutat spela. (Exempel på artister jag spelade: N.O.R.E, Foxy Brown, Mr Cheeks, Ja Rule, Big Tymers, Junior M.A.F.I.A, Redman, Trina och Petey Pablo.)

Jag spelar alltid bara det jag gillar. Samtidigt vill jag ha ett fullt dansgolv. Igenkänningsmomentet är en av nycklarna till det och eftersom jag spelar så mycket okänd dancehallreggae får hiphop och r’n’b representera det. Ändå är det två tjejer som ber att få höra nåt mer välkänt.

Även om undergroundfans kallar många artister för MTV-hiphop är det bara, vad jag kan erinra mig, Eminem och nu Nelly som letat sig högt upp på svenska försäljningslistan. Vad som är overground i USA kan fortfarande vara underground här.

Jag påstår inte att Ja Rule skulle vara underground, och ja, han har en jättemarknadsföringsapparat bakom sig, men hans musik är också enkel att ta till sig. Undergroundmusik kräver oftast mer av lyssnaren, och det tålamodet har de flesta sällan på ett dansgolv.

Marimba Roney