Är Jaquee för svart för att lyckas?

NÖJE

Göteborg. ”Man har så smått börjat tröttna på Timbaland och Dre, och all Murder Inc.- shit. Man vill ha nåt nytt. Blao gör helt galna beats som jag aldrig hört förut,” säger Petter en kväll på Nefertiti.

Petter jobbade med Blao på senaste skivan och han har fortsatt samarbetet. Men i kväll är han och alla andra här för att se Jaquee, Blaos egen sångfågel.

Musikerna är en blandning från flera mer kända Göteborgsband som Daniel Lemmas kompgrupp och USCB Allstars. Ett funkigt, reggaeaktigt soulbeat sätter igång och kören, två kvinnor och en man, visar genast upp sina talanger. Och så kliver Jaquee upp. Jaquee har inte bara en bra röst, utan en utstrålning och pondus som är få förunnade så pass unga och oerfarna artister. Jaquee har soul, långt mer än vad Alicia Keys hade på Hovet några veckor tidigare.

Jaquee blandar friskt mellan lättare och tyngre teman. Soulreggaen och jammandet blir aldrig pretentiöst, utan de har bara roligt på scen, som också smittar av sig på publiken. Hon gör r’n’b-poppiga ”V.I.P.” som finns med på den senaste Blaoskivan. Hon gör dancehall med opera i, hon får publiken att sjunga Peter Toshs ”Get up, stand up”, går ner på knä likt James Brown och wailar fram ”I’m glad to be black”. Ett extranummer är givet efter den timslånga konserten.

Att Jaquee ännu inte har skivkontrakt är ett mysterium. Att det inte snackats mer om henne inom branschen är ett mysterium. Fast ändå inte.

Verkligheten är krass. En av anledningarna kan vara att Jaquee är för svart. Hon är inte Fröken Sverige mulattsnygg. Fast den största anledningen är att hon är stationerad i Göteborg och inte har de ”rätta kontakterna”.

Stockholm är centrum för de stora skivbolagen och de största medierna. Bevakningen blir färgad därefter. Utan att ta ifrån Awa och Masayah deras hårda arbete och talang är det ett faktum att de har haft bättre förutsättningar än vad Jaquee har. Jaquee är minst lika bra.

Svensk soul är visserligen en oerhört svårsåld genre i Sverige och Jaquee kan knappast hoppas på en ”Lilleman”; att medier och skivbolag tröttnar på Stockholmscenen och söker efter nått nytt. Lilleman var behövlig när han kom. Han snackade skånska. Han kom från Lindängen, en förort utanför Malmö, när alla reportageidéer om Alby och Hässelby var gjorda.

Var Jaquee kommer ifrån vet jag inte, men sjunga det kan hon och hon är grym på scen.