Dr. Phil är USA:s nya bästis

NÖJE

Dr. Phil. Så heter han, USA:s nya sanningssägare, en mustaschman från Oklahoma som gett den vikande talkshowmarknaden en rungande renässans. Hans program, anspråkslöst kallat ”Dr. Phil”, är den största tittarsuccén sen Oprah Winfrey. Och utan Oprah – ingen Dr. Phil. Han var nämligen i flera år en återkommande ”human behavoir”-expert i hennes tv-projekt innan hon kom på idén att ge den lätt korpulente psykologen en egen scen. Fingertoppskänsla, skriver amerikanska nöjesjournalister, och det är svårt att opponera sig. Fakta talar sitt eget språk. Dr. Phil har mer tittare än fem andra talkshows tillsammans.

Dr. Phil är Gud. Dr. Phils ord är lag. Dr. Phil är de amerikanska hemmafruarnas nya bästis. Varje dag tar han sig an nya komplicerade teman: ”Jag är förföljd av min mamma.” ”Min son går på Crystal Meth.” Och så vidare. Inte Jerry Springer-brutalt. Inga slagsmål i studion. Bara en livs levande Dr. Phil, som utan omsvep levererar uppriktiga, ibland cyniska, råd till människor i nöd. ”Ring polisen och be dem arrestera honom”, sa Dr. Phil till en kvinna som hade hittat amfetamin i sin sons rum. ”Det är bättre att han är i fängelse än ute på gatorna. Där kommer han ändå att dö snart”, konstaterade Phil utan en enda sentimentalitetsmolekyl i rösten. Kvinnan tackade och Phil aviserade en kort paus, men innan reklamspotten rullade igång zoomade bildproducenten in psykologproffset ytterligare en gång och vi kunde läsa på hans läppar: ”Life is tough”. Så allvarligt. Så trovärdigt.

Det spelar ingen roll hur många gånger David Letterman driver med honom. Dr. Phil regerar just nu. I så stor utsträckning att en Harvardprofessor skrev en debattartikel i USA Today nyligen, där han varnade människor för att lösa sina problem med hjälp av en tv-psykolog som också säljer baseballkepsar och kaffekoppar med sitt eget namn på. Han har förstås rätt. Men ingen lyssnar. Just nu vill alla ha Dr. Phil. Till och med NBA-laget Los Angeles Lakers, som inför sin senaste match tog hjälp av Paramount-profilen för att bryta sin långa förlustsvit. Det gick sådär. Sacramento vann.

Och snart är han på TV4, sägs det. Jag tror att han kommer att få det svårt i Sverige. Det går inte att sitta på två stolar samtidigt. Programledare och kaffekoppsförsäljare på nätet. Det är en farlig kombination. Fråga Harald Treutiger.

Filip Hammar , puls@aftonbladet.se