Barbados-Magnus tar ett värdigt farväl av publiken

NÖJE

”Barbados-Magnus.” Suck.

Känns som sista gången man får skriva det.

Men nya albumet ”Rewind” (Mariann) är ett värdigt avsked.

Barbados och en hög slitna örhängen – kan det fungera?

Svaret är tveklöst ja.

När de på sitt sista album med Magnus Carlsson väljer att tolka klassiska 60-talslåtar, återvänder de på ett sätt till sitt grundkoncept. Ursprunget till Barbados tidigaste inspelningar var ju den 60-talsinfluerade Boppers-popen.

Något av symboliken i det finns också i valet av titel, ”Rewind”. Återspolning. Spola tillbaka. Se det gärna som Barbados kärleksfulla hyllning.

Här är det 17 spår, elva nyinspelningar och sex sånger som hämtats från tidigare plattor. Hit hör toppnummer som ”Kissing in the backrow of the movies” och ”Suspicious minds”.

”Rewind” innehåller många nya fullträffar. Bäst är den ömsinta versionen av ”Always on my mind” och den mjukt akustiska ”San Francisco”. ”Rythm of the rain” är poppigt bitsk och genom att spela in coola ”Suspicion”, Terry Staffords original från 1964 (9 veckor på Tio-i-topp, 12 veckor på Kvällstoppen) är mer eller mindre bortglömt, gör Barbados en kulturgärning.

Behöver jag tillägga att Magnus sjunger bättre än nånsin?

Enda smolket är reggaelustmordet på Elvis finstämda ”Wooden heart”. Vems idé var det?

”Rewind” är årets första dansbandssläpp av dignitet. Det är också ett värdigt avsked till Barbados-publiken av Magnus Carlsson.

Barbados inleder nu en ny era med sångaren Mathias Holmgren. Missa för all del inte tv-debuten i ”Bingolotto” den 1 februari.

Kindbergs, aktuella med singeln ”Himlen i min famn” (Mariann), letar nya sånger till kommande uppföljare.

Men först kommer ”Himlen i min famn” att höras på nästa ”Aktuell Musik”-samling. Samtidigt planerar Kindbergs en live-studio-cd, producerad av förre sångaren Niclas Löfdahl, för utgivning under året.

2003 kan bli spännande för Kindbergs.

Nya sångerskan Sara Eriksson är ett lyft för Hedez. I fredags hörde jag en livespelning med bandet i P 4:s program ”Kalas”. Sara Eriksson var fjärran från de störande läspljuden på singeln ”Dina ögon” (Heaster) och gjorde bland annat en hyfsad tolkning av Britney Spears-balladen ”Sometimes”. Den är skriven av svenske Jörgen Elofsson och skulle alltså gott kvalificera sig till test på nya ”Svensktoppen” om Hedez spelade in sin version.

Tanken känns inte helt fel.

Kanske kunde man till och med trolla fram en svensk text?

Spectrums nya singel har spökat i skallen hela veckan. Och vem kan motstå ett svenskt danceband som heter likadant som sin ungdoms favoritspeldator?

När resultatet är lika aptitligt som ”Var den du är” (Megil Records) är det bara att glömma allt försvar – i alla fall nästan helt och hållet.

Plusguiden

Michael Nystås