Bitterljuvt och kaxigt på nya Fame Factory-skivan

NÖJE

Fame låter mer Abba än nånsin på sin nya singel.

"The way you love me" (Mariann) är som något som blev över från Abbas senare inspelningar, från det dramatiska introt till crescendot på slutet.

Jessica Andersson låter bitvis som en ung Agnetha Fältskog.

Det är uppenbart att låtskrivarna Andreasson och Wassenius har lyssnat noga på såväl "The winner takes it all" som mer udda nummer, som "Elaine" - och kanske lite på Friends också "

"The way you love me" är också bonusspår på senaste, utmärkta samlingen "Fame Factory Volym 5" (Mariann).

Det är även utan Fames medverkan en hörvärd samling och även om man kan kräkas på den täta utgivningstakten rör det sig om den bästa utgåvan sen "Volym 2".

Andra säsongens artister har vuxit i kläderna, Mia Löfgren visar vem som borde ha vunnit rubbet i tryckaren "Where we are", Ulrika Lundkvist är skönt kaxig i "Invisible" - och Ida Hedberg dyker när som helst upp i ett dansband nära dig. Hör också Johanna Bjurenstedts "I varje steg", den bästa Carola-schlagern sen, eh, Carola.

Min favorit från senaste säsongen, Martin Nilsson, sjunger på svenska för första gången.

Bitterljuva countryballaden "Farväl till dig" är skriven av Tommy Kaså och Kent Wennman, som senast var med och skrev ett helt album till förre Schytts-sångaren Peter Danielson.

Martin Nilsson släpper ett eget album nu i maj.

Kan bli hur bra som helst.

Björnes har haft framgångar under vintern

och våren på den webb-baserade dansbandslistan "Sverigetoppen" med mjuka balladen "Sandslott av drömmar".

Björnes debuterade 1996 med countryinfluerade singeln "När mörkret faller", som låg på Svensktoppen. Bandet släppte en handfull singlar under 1996 och 1997, men det riktigt stora genombrottet uteblev.

Nu heter orkestern Björnes & Millan och gör en värdig comeback med singeln "Sandslott av drömmar". Sångerskan Millan Parnebo är ett litet fynd med kraftfull och klar röst, som påminner om avsomnade Hudiksvallsbandet Perrox briljanta sångerska Helena Westermark.

Nya singeln rymmer tre sånger. "I alla mina drömmar" har bandet spelat in redan 1997 i en annan version med dåvarande sångerskan Ulrica Jonsson. Den var en mindre svensktoppshit på sin tid. Här är den det svagaste bidraget, eftersom de två nyskrivna sångerna imponerar mer.

"Sandslott av drömmar" är en mäktig ballad om den första kärleken och har drag av klassisk schlager. Å sa Karlström och Peter Andersson har skrivit, och jag anar gryende låtskrivartalang, inte minst hos Åsa Karlström, som även ligger bakom singelns starkaste låt, "Be mig aldrig glömma", mäktigt uppbyggd schlagerpop, sinnrikt arrangerad av Björn Abelsson.

En påkostad inspelning väl värd att försöka få tag i.

Bäst just nu

Michael Nystås