Musik- industrin har äntligen sett ljuset

NÖJE

Musikindustrin har försökt kriga ner internet.

Men nu - i elfte timmen - har de sett ljuset.

Frälsningen heter iTunes Music Store...

Det tog musikindustrin sju år att förstå. Att inse potentialen. Att internet bara var en enda gigantisk möjlighet, en suverän distributionsform.

Ett tag såg det faktiskt ut som om hela musikindustrin skulle gå samma väg som dinosaurierna. Skivbolagen kunde inte anpassa sig i den nya världen, de försökte desperat bekämpa framtiden, stämde Napster och surfande småpojkar.

Nu, äntligen, verkar de ha vaknat ur sin Törnrosa-slummer.

Och Apples iTunes Music Store heter väckarklockan.

På 16 dagar laddades över två miljoner låtar ner, à 99 cent.

Och då är det bara de amerikanska Mac-användarna som kunnat köpa. Som bara står för tre ynka procent av marknaden. Och av dom ynka tre procenten är det bara 20 procent som har rätt operativsystem för att kunna handla. Tänk... Ja, när alla kan. Då.

Symptomatiskt är väl att den mest nedladdade låten är U2:s "Stuck in a moment you can"t get out of".

En titel som mycket väl beskriver den i det närmaste likstela musikindustrin.

Hilary Rosen, president för Recording Industry Association of America, tuggar fradga i intervjun i Entertainment Weekly:

- Det här är en stor vändpunkt. Resultatet är fantastiskt!

Nu vill plötsligt alla skivbolag in på iTunes Music Store.

Tricket är att den är enkel och snabb.

Användarvänlig, på it-språk.

Och plötsligt är den döende singelmarknaden tokhet. För det är LÅTAR man köper.

Och plötsligt kan en okänd artist bli stjärna över en natt - bokstavligt talat.

Nätet är självklart en suverän försäljningskanal för musik. Inga dyra lagerlokaler, inga dyra skivor, inga dyra kontor... Bara musik - direkt.

Snart kan vi leva i en verklighet där våra idoler släpper en låt i månaden. Där vi kan följa en artist närmare. Där folk kan våga lite mer. Testa.

Nästa år ska så Napster pånyttfödas som betalsajt och MusicNet är på gång.

Bättre sent än aldrig. Hur många miljarder branschen förlorat på sin egen sengångarmentalitet vågar nog ingen räkna på...

Det bär emot att skriva det, men årets Hultsfredsfestival är tragiskt trist. Hur fan tänkte man när man bokade Massive Attack..? Och, ja, resten också. Det som nu inte är inställt, vill säga. This is your wake up call, Hultsfred!

Kent är värda ett utsålt Stockholms stadion, punkt.

Facit

Ronny Olovsson