Med ett avsnitt i veckan hade ”Farmen” kunnat bli i klass med ”Robinson”

Aftonbladets Jan-Olov Andersson om tittarkriget

NÖJE

Många - men fel - tittare följer ”Farmen Afrika”.

TV 4:s hopp står till att deltagarna blir som tokiga i ökenhettan, så att konflikterna blir så skandalomsusade att ingen kan låta bli att titta.

Aftonbladet har tidigare skrivit om hur reklamkanalerna inte bryr sig om de äldre tv-tittare som kallas för ”spill”. Annonsörerna säljer en livsstil och ett varumärke. Då handlar det om att påverka de unga som ännu inte har bestämt sig. Därför vill man nå dem i åldern 15-44.

Så just nu är ”Big Brother” och ”Fame Factory” bättre reklamplats än ”Farmen Afrika”, trots mer än dubbelt så många tittare. Pensionärerna som förgäves zappat efter ”Jeopardy”, är helt enkelt fel tittare.

Nu är det inte så konstigt att ”Farmen Afrika” har svårt att hitta en specifik målgrupp.

Det svenska bondesamhället är i stort sett nedlagt, så yngre generationer har knappast något förhållande till jordbruk över huvud taget.

Däremot har många ungdomar artistdrömmar, de väljer ”Fame Factory”. Och med nutidens fixering vid yta, skönhet och kändisskap, är förstås ”Big Brother” som skräddarsytt med sina skruvade deltagare, villiga till vad som helst och alltid ivrigt påhejade av svensk tv:s pilskaste programledare Adam Alsing.

De båda programmen passar att gå i många avsnitt, vad man än tycker om dem. Med bara ett program i veckan, hade ”Farmen”-konceptet kunnat bli i ”Robinson”-klass, en riktig ”snackis”, men då hade TV 4 inte kunnat mjölka ut lika mycket annonspengar.

Tror dock det är för tidigt att räkna ut ”Farmen Afrika”. Törs nästan lova att den exotiska miljön garanterar en bättre säsong än i fjol. Och med lite lagom mycket solsting lär konflikterna mellan deltagarna trappas upp. Då kan det bli som under slutveckorna i fjol. Man stjäl inga tittare från konkurrenterna - men får totalt så många att det räcker för att besegra ”Big Brother” och ”Fame Factory” även i de köpstarka åldersgrupperna.

Jan-Olov Andersson