Avhopp är den nya trenden

NÖJE

Susanne Bertlin lämnar Blender.

Det är det senaste avhoppet som skakar dansbandsbranschen.

Bara under det senaste året har sju tongivande frontfigurer hoppat av.

Det börjar likna en ödesdiger trend. Samma höga antal avhopp har vi inte sett sen det svarta dansbandsåret 1999 då Monia Sjöström, Charlotte Perrelli och Paula Åkesdotter-Jarl valde att lämna sina orkestrar.

Förutom Susanne Bertlin har nu stora namn som Mathias Holmgren (Barbados), Magnus Meinert (Sannex) och Karin Ritäkt (Martinez) hoppat av eller står i begrepp att göra det.

Andreas Andersson lämnade regerande dansbandsmästarna Gamblers, Sannex förlorade sin Guldklaven-belönade blåsare Mattias Eklund och Petra Rydgren tackar i sommar för sig efter fem år i jämtländska Zlips, inklusive seger i dansbands-SM 2002 och toppalbumet "Blue shoes and dance" (eget bolag) 2003.

Häromdagen meddelades att hon ersätts av den 33-åriga amerikanskan Melissa Williams.

Jag brukar inte vilja underblåsa krisstämningar, men faktum är att det blir allt svårare att överleva i branschen. Unga förhoppningsfulla sångare och sångerskor hungrar efter snabba framgångar och håller ut allt sämre. Jag vet väldigt lite om de bakomliggande orsakerna - några, som Susanne Bertlin, slutar av familjeskäl, andra för att börja plugga - men branschen skulle må bra av lite långsiktighet.

Som det är nu lanseras nya frontfigurer var och varannan vecka.

Med Jennie Pettersson får Blender sin tredje sångerska på lika många år. Vem slutar nästa vecka?

Det är förstås minst lika viktigt att också peka på det positiva som skett under det senaste året.

Monia Sjöström, Paula Pennsäter och Göran Lindberg återkom till Grönwalls, Wizex och Matz Bladhs. Peter Danielson och Lena Pålsson gjorde comeback med egen orkester, som jag snart hoppas få höra mer av.

Och Andreas Wistrand imponerade stort med sitt nystartade dansband Highlights, vars debutalbum belönades med fem plustecken i januari i år.

Än är det för tidigt att kasta in handduken.

Bäst just nu