Köp en dvd-box och kolla rubbet

NÖJE

Måndagskvällarna klockan 21 slåss trean med ”Prison break”, fyran med ”Commander in Chief” och femman med ”CSI NY” om tittarna. Svenska kommersiella tv-kanaler som dörrmatta för amerikanska serier är inget nytt. Det nya är frågan om kanalerna överhuvudtaget behövs. Man kan ju köpa sig en dvd-box och kolla rubbet en helg med peakpoängen att ha sett senaste avsnittet före alla andra, det vill säga man behöver inte se mer tv resten av veckan.

Den attraktiva unga publiken lever i ett tv-landskap där samma angloamerikanska profil i programtablåerna som i dvd-boxarna skapar sömnlöshet på tv-kanalerna. Ingen annan tv räknas.

Politiskt är Sverige trots allt fortfarande en del av Europa, en i tv-sammanhang illa marknadsförd catwalk. Inga dvd-boxar med europeiska serier och dokumentärer i handeln. Med en ensamhet så man hör hånflinet i de andra kanalerna i tv-landskapet köper Sveriges Television in serier och program från det icke-engelskspråkiga Europa. Men det är askungestuk över placeringen i programtablån. Det verkar som om SVT inte tror på sitt faktiska övertag.

Jämförelser mellan europeiska och amerikanska serier i fråga om manus, skådisar och bottnar i skildringen görs aldrig i marknadsföringen. Det amerikanska får aldrig ifrågasättas av européer, vare sig i politiken eller i tv.

Ta tyska serien ”Heimat 3”, som efter sex avsnitt avslutades den 15 januari i tvåan. Trots hyfsad sändningstid, speglar de låga tittarsiffrorna det politiskt korrekta fesljumma handlaget i marknadsföringen. ”Heimat” hade alla chanser att slå an på en ung publik. Serien representerar ju den verkligt heta tv-genren nutidshistoria.

Ingenstans poängteras för tittaren fördelen med ett annat perspektiv än det sedvanliga angloamerikanska. Det är ju något för SVT att slå vakt om att alltid vara med på de europeiska tv-festivaler där det angoamerikanska får sig en omgång. De kommersiella svenska kanalerna är aldrig där – till skillnad från exempelvis Danmark och Finland. De svenska är så asfalterade av den amerikanska distributionsmaskinen att de inte ens vet när evenemangen äger rum.

Men när nu dagens SVT-regim i nya satsningen på ung publik väljer att visa ”Veronica Mars”, amerikansk tonårsdeckare är poängen inte att få ståpäls av sveket mot bra europeisk tv. Serien håller hyfsad nivå. Bra amerikansk och brittisk tv ska självklart visas i alla kanaler. Problemet är stanken av osjälvständighet inför supermaktens tv-konglomerat.

Kerstin Hallert