SVT slarvar bort sina fina priser

NÖJE

Så har det hänt igen?– ännu en stor internationell triumf för Sveriges Television, SVT. På den distingerade tv-festival som för ­ nittonde året hölls i franska staden Reims blev serien ”Om Stig Petrés hemlighet” festivalens stora sensation med tre tunga gyllene troféer till regissören Harald Hamrell: juryns och publikens stora pris, plus särskilt pris för Adam Nordéns musik.

Sådana påminnelser om europeisk tv-kvalitet i världsklass blev inte sämre av stenhård konkurrens från amerikansk, brittisk, japansk, fransk, tysk, italiensk och inte minst subtil tjeckisk tv.

Hamrells hand med sköra människor i ett folkhem i upplösning (Mikael Nyqvist som den utbrände direktören Stig Petré) är ingen nyhet för svensk publik. I september förra året utsågs serien till bästa tv-drama vid svenska tv-galan Kristallen. Med färska dvd-utgåvan kan den upplevas igen på tittarens egna villkor.

Meningen med internationella ­priser är att stärka varumärket SVT hemma och ute. Så visst är det tokigt att SVT låter fina priser försvinna som bisatser i nyhetssändningarna vad hemmapubliken anbelangar. Inget vidare heller att rader av internationellt efterfrågade svenska tv-program är osäljbara eftersom SVT inte klarat ut rättigheterna. Hur klarar varu­märket sånt?

Hur viktigt det är profilerade den andra ­sensationen i Reims, en amerikansk tv-succé som tävlande. Av princip nederstiger amerikanska tv-imperiet aldrig till evenemang syftande till jämförelser med andra länders program. Amerikanerna visar upp sig för att vårda varumärket. Som nu deckarserien ”Law & order” (sänds i femman) som i Reims i alla fall deltog på lika villkor med andra länders bidrag i tävlingen. Än sen om man skröt om tittarsiffrorna därhemma och sina 100 avsnitt visade i 150 länder. Men varken jury eller publik gav serien pris, inte ens för Mike Posts underbara musik.

Då lanserade ”Law & order” varumärket som format. Internationella tv-bolag kan köpa rätten till serien i lokal version.

Fransk tv:s största kommersiella allmän-tv-­kanal har köpt rätten efter det grandiosa tittar­fiaskot med svenska formatet ”Riket” på lördagkvällarna. Kanalen blir först i världen med deckarseriens filosofi lagd på fransk brottslagstiftning. ”Law & order” forever!

Kerstin Hallert