Damon Albarn gör en efterlängtad återkomst

NÖJE

Vilket liv det blev på er häromveckan när jag beskrev Oasis som trångsynt och stagnerat. Ett relevant exempel som dock stärker mitt påstående dök upp i måndags när Liam Gallaghers gamla antagonist under britpop-eran – den före detta Blur-sångaren Damon Albarn – släppte en första skiva med sitt nya band The Good, The Bad and The Queen.

De har beskrivits som en supergrupp eftersom medlemmarna, förutom Damon Albarn, består av Clash-basisten Paul Simonon, Simon Tong från Verve och den nigerianska trummisen Tony Allen (känd för sin musik med Fela Kuti).

Kanske känns det eklektiska konceptet igen från The Gorillaz. Då hade Albarn dragit på sig en Kangol-keps och trevade sig stundtals lyckosamt omkring på hiphopterritorier.

Den här gången är huvudbonaden utbytt mot ett plommonstop och musikaliskt låter det mer närbesläktat med Blur.

Om det inte vore för Simonons dubbiga bas, Allens afrobeatsynkoper och Tongs gitarr som ekar 1950-tal skulle man kunna tro att detta är den naturliga efterföljaren till Blurs ”Parklife” – vilket Albarn själv har beskrivit skivan som.

Sublima och uppriktiga poplåtar med medelåldersreflektioner är en efterlängtad återkomst av en gammal hjälte.

Jonna Sima